Guts & Glory Rotterdam social media

Social media inspiratiesessie van De Buik van Rotterdam

Echte mensen en echte verhalen. Dat was de kern van het verhaal van de social media inspiratiesessie van Gijsbregt Brouwer in WTC Rotterdam. Gijsbregt is wat je een expert noemt op het gebied van social media en content. Hij is mede-oprichter van De Buik van Rotterdam en founder van Týrsday, een online sports content & activation company.

Wij, rasechte fans van Rotterdam en eten – en logischerwijs van De Buik van Rotterdam –, wilden erbij zijn. Hoe kun je nou, volgens de oprichter van een platform met duizenden volgers, het beste jouw mensen (jouw doelgroep) bereiken via internet? Heel simpel: door middel van vier pilaren.

Echte verhalen

De tijd van reclame is voorbij. Er wordt heel makkelijk door de heteluchtballon, die reclame heet, geprikt. Maak geen reclame, maar maak verhalen. Vertel wat er achter het product, mens of dienst schuilt. Vertel anekdotes. Waar wordt iets gemaakt, door wie wordt het gemaakt, welke weg leg je af? Houd de verhalen dicht bij jezelf. Wees authentiek. Met echte verhalen bereik je de mensen die je wilt bereiken. En haal je de klanten binnen die jij binnen wilt halen.

Echte mensen

Zet echte mensen in om echte verhalen te vertellen. Je collega’s, klanten, stagiaires; mensen met wie je samenwerkt. Je hebt een community om je heen. In een (online) wereld vol “fake” vallen echte mensen op. Iedereen kan zich herkennen in échte mensen. Het voelt persoonlijker. Stel je voor dat Beyoncé dit stuk had geschreven, dan zou het toch al veel meer als reclame voelen? Nu is het gewoon een onbetaald artikel geschreven door groupies van de Buik van Rotterdam met een liefde voor social media, content en communicatie. Oh ja, en Rotterdam.

Echte plaatsen

Waar jij je verhaal vertelt, speelt ook een grote rol in het vertellen van jouw verhaal. Denk hierbij zowel aan online als offline. Je kunt je verhaal alleen op social media verkopen of op de website. Het verhaal leeft meer als je het offline ook een kans geeft. Coolblue, bijvoorbeeld, is als online winkel begonnen. Nu openen ze steeds meer winkels in grote steden, om hun dienst ook offline te kunnen verkopen. Het heeft niet alleen te maken met echte – tastbare – locaties, maar ook met plek waar jij je bevindt op dat moment. Dit rijmt natuurlijk uitstekend met echte verhalen en echte mensen. Een Instagram Story, een Facebook update en of een Instagram post, het is op dat moment een echt verhaal met echte mensen op een… je raadt het al: echte plek. Tegenwoordig worden plaatsten ook steeds meer en meer ingericht zodat ze het waard zijn om op social te verschijnen, bijvoorbeeld lokale hotspots die Instagrammable zijn.

Doe het samen

In een wereld waar iedereen verhalen – echt of nep – vertelt, is het enorm lastig om op te vallen. Al helemaal als je in je eentje je verhaal probeert te vertellen. Maar je hoeft het niet alleen te doen. Sterker nog, met hulp van (in)formele partners kom je veel verder! Denk aan communities, netwerken. Vraag om input en deel content samen. Want content kun je ook samen mét jouw partners maken. Zo ben je ook weer bezig met echte verhalen en echte mensen.

Inspiratiesessie Buik van Rotterdam

Inspiratiesessie social media door Gijsbregt Brouwer

Echte content, dus

En of het een inspiratiesessie was. Wij hebben genoten van de energie van Gijsbregt (zelfs met de aandoening aan zijn stem, respect), zijn verhaal én het uitzicht van WTC Rotterdam vanaf de 23e verdieping. De vier pijlers helpen je uiteindelijk verder met het delen van content; echte content.

Wat voor ons gesneden koek is, is voor jou wellicht een onleesbaar recept. Nogmaals: jouw verhaal vertellen hoef je niet alleen te doen. Wij werken niet voor, maar mét jou. Dus. Wat zeg je ervan? Koffie bij ons?

Deze pagina delenShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone