zakelijke blog

Zes redenen waarom een zakelijke blog ook voor jou belangrijk is!

Inmiddels zijn de beauty-, mode- en “kijk hoe fantastisch mijn leven is”-blogs fors gegroeid. Ze zijn leuk en catchy om te lezen. Maar bloggen voor bedrijven is net zo belangrijk. Het feit dat je nu op deze blog stuit, geeft dat maar al te goed aan. Wij lezen zelf ook een aantal blogs, bijvoorbeeld Frankwatching of Lifehacking.
Maar we leggen natuurlijk graag verder uit waarom een zakelijke blog belangrijk is. Ook voor jóuw bedrijf.

Wat zet je in zo’n blog, dan?

We gaan eerst terug naar 1997, toen het woord ‘bloggen’ voor het eerst opdook. Blog is afgekort voor weblog. In die 20 jaar tijd zijn het aantal bloggers enorm gegroeid in alle soorten vormen en maten. Denk aan blogs over eten, recepten, foto’s, mode, make-up, gedichten enzovoorts.

De term ‘zakelijke blog’ verklapt het al een beetje: je blogt met een zakelijk tintje. Je schrijft voor (potentiële) klanten, deelt relevante kennis en straalt passie uit. Afhankelijk van jouw organisatie kies je de tone-of-voice; spreek jij je doelgroep met ‘je’ of ‘u’ aan? Houd je het formeel of juist informeel? Kortom, je kunt een zakelijke blog compleet zelf inrichten.

Nou, overtuig me waarom ik met die zakelijke blog moet starten!

Vooruit. We doen niets liever. Houd je vast, want we verklappen je zes gouden reden waarom zakelijk bloggen verrekte slim is.

Je vergroot je bezoekersaantallen

Zorg voor de juiste content en spreek jouw (potentiële) klanten aan. Een zakelijke blog beginnen komt niet voort uit de gedachte dat je ‘iets’ moet doen. Jouw blog is waardevol en doelgericht, met informatie waar je onderzoek naar hebt gedaan en wat relevant is voor jouw branche. Dit zorgt voor stijgende cijfertjes in je bezoekersaantallen; zij willen dit lezen!

Je creëert thought leadership

Thought leaders hebben een afwijkende en inspirerende visie. Je zet jezelf neer als een expert. Je kennis is voor jou misschien vanzelfsprekend, maar voor anderen misschien nieuw en waardevol. Het consistent delen van jouw kennis en ervaring, zorgt voor autoriteit en wellicht vragen van jouw lezers. Het vergroot de kans dat je new business binnenhaalt!

Gebruik je blog als extra content

Bijvoorbeeld voor social media. Blogs zijn heel geschikt om hierop te delen, mits jouw doelgroep wel op het gekozen kanaal zit. Je vergroot het bereik, realiseert meer volgers op je kanalen en meer lezers op je blog et cetera, et cetera. Zo belandt je ook weer bij punt één en twee. Worden we blij van!

Je zorgt voor interactie met je publiek

Met een zakelijke blog geef je je doelgroep de kans om te reageren. Dit zorgt voor interactie communicatie.Wanneer jij je persoonlijke mening deelt, wordt je bedrijf tastbaarder. Mensen kunnen zich in jou verplaatsen. Hierdoor wordt de afstand tussen jouw bedrijf en je doelgroep kleiner. En wij kunnen je vertellen dat je klanttevredenheid hierdoor stijgt.

Google houdt van jou

Even om door te gaan op het consistent delen van jouw content: als je blog wordt gevonden, gelezen en wordt gedeeld, verbetert de vindbaarheid van je bedrijf in Google automatisch. Google houdt namelijk van levende websites. Blogs waar constant nieuwe content wordt gepubliceerd en wat goed werkt bij lezers. Do we need to say more?

Je hoeft niet altijd je kennis te delen

Zakelijk bloggen is niet alleen maar onderzoek doen, kennis delen en laten zien hoe fantastisch jij bent. Het gaat ook om een stukje storytelling. Een krachtig communicatiemiddel om je doelgroep te verbinden met jouw verhalen op emotioneel niveau. Wat heb je beleeft wat voor jouw lezers interessant is? Of laat je lezers kennis maken met je medewerkers. Leuke (zakelijke) verhalen vallen ook onder positieve content.

Oké, maar wat nu?

Met je website updaten kom je al een heel eind. Plus er zijn weinig middelen nodig om een blog tot stand te brengen.

Zakelijk bloggen kost in principe niks, behalve tijd en consistentie. Uit ervaring zien wij dat dit een groot struikelblok is voor veel bedrijven en organisaties. Eén keer in de maand bloggen is te weinig. Maar, schrik niet: voor een klein bedrag kunnen wij jou uit de brand helpen! Jouw verhaal vertellen is écht ons ding. Let us tell your story!

Deze pagina delenShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone