Guts & Glory Communicatie SEO Schrijven

Teksten SEO schrijven: optimaliseer je SEO in 5 stappen

Wat zie je als je ‘vakantie in Griekenland’ tikt in de zoekbalk van Google? We weten vrijwel zeker dat je eerst alle advertenties tegenkomt van bekende reisorganisaties die jou de ‘goedkoopste vakantie’ aanbieden. Dit is een voorbeeld voor SEA. Onder deze advertenties komen andere websites, die niks hebben betaald, ofwel SEO. Gratis je website hoger laten scoren. Tof, maar hoe werkt dat?

Hoe kom ik bovenin de zoekresultaten?

Om hoog in de zoekresultaten te komen, zijn er twee manieren waar je gebruik van kunt maken: SEA en SEO. Twee termen die vaak genoemd worden in de strijd om de hoogste notering in Google. Want zeg eerlijk, zoek jij verder dan pagina 1 op Google? Precies. Als je Google betaalt om hoog te scoren, dan maak je gebruik van SEA, Search Engine Advertising. Vandaag gaan we het hebben over het zusje van SEA: SEO.  Search Engine Optimization is het zodanig verbeteren van je website om hoger in de zoekresultaten te komen.

 

Guts & Glory communicatie SEO schrijven

Hoe optimaliseer ik mijn SEO?

Om je SEO te optimaliseren, is het handig om te weten hoe Google werkt. Google wil haar gebruikers zo snel én eenvoudig mogelijk aan de juiste informatie helpen. Dat betekent dat jij zo duidelijk mogelijk moet zijn zowel naar je bezoekers als Google. Door de SEO van je website te optimaliseren, zorgt Google ervoor dat bezoekers je sneller kunnen vinden. Verbeter je SEO met deze vijf stappen.

 

  1. Zet je zoekwoord(en) vast

Kies een trefwoord of zinsnede, waar je tekst of artikel over gaat. Voor deze blog is dat bijvoorbeeld ‘SEO’. Het is belangrijk dat je trefwoord gezocht wordt door je doelgroep. Denk dus goed na welke woorden zij intikken in de zoekbalk. Programma’s als Google Keyword Planner (met Google Adwords account) of Search Console (met Google Analytics) helpen je met welke trefwoorden het meest worden gezocht rondom het onderwerp van jouw tekst.

 

  1. Gebruik dit trefwoord vaak

Maar dan ook écht vaak. Zet deze in je titel, je tussenkoppen, hier en daar in de tekst zelf, in je metatag description, je url en in de foto’s. Hoe vaker Google dit woord op je website vindt, hoe hoger Google deze in de zoekresultaten rankt. Maar let op, je kunt je trefwoord ook teveel gebruiken. De ideale “trefwoord-dichtheid” bestaat (nog) niet. Gebruik in ieder geval je focustrefwoord relatief meer in de eerste alinea’s. O, en maak het trefwoord vet of cursief; Google houdt hier stiekem van 😉

 

  1. Denk na over jouw paginatitel

Zet het zoekwoord vooraan in je paginatitel. Het is mogelijk om het trefwoord twee keer in de titel verwerken, maar alleen als het ‘taalkundig verantwoord’ is. Verder hebben we nog een aantal tips om een goede paginatitel te schrijven:

– Gebruik niet meer dan 70 karakters, want Google laat niet meer zien. Dat betekent inclusief spaties en leestekens.

– Schrijf een aantrekkelijke zin. Als lezers jouw paginatitel in de zoekmachine tegenkomen, waarom zouden ze op jouw link te klikken?

– Bedenk voor elke pagina een aparte paginatitel, die haarfijn aansluit bij de inhoud van die pagina.

 

  1. Geef je foto’s een naam

Een mooi kiekje wordt soms met de naam “IMG_20171116_155313.jpg” in de cloud geslingerd. Niet doen!  Wijzig de naam van de foto met het zoekwoord. Zo heb je een streepje voor bij Google.

 

  1. Maak gebruik van interne én externe links

Voeg relevante links toe aan je tekst. Dit kan intern; leid je lezers naar een ander relevant artikel op je eigen website. Bovendien kunnen lezers direct doorklikken naar andere relevante informatie. Maar ook externe links helpen je je tekst interessanter te maken voor Google. Een verwijzing naar een externe website zorgt ervoor dat zoekmachines weten dat de website belangrijke informatie heeft die wat zegt over jouw site. Hierdoor kan een zoekmachine beter begrijpen waar je website over gaat en scoor je ook weer wat hoger. Wees niet bang om je lezers voor meer informatie naar een andere pagina binnen of buiten je website te sturen. Zoals wij nu doen voor IMU; deze SEO trends voor 2018 is een mooie aanvulling op deze blog en zeker de moeite waard is om te lezen.

 

Guts & Glory communicatie SEO schrijven

 

Met deze vijf tips heb je alvast een mooi begin om je website SEO-proof te maken. Om ervoor te zorgen dat je investering in SEO succesvol blijft, dien je om te gaan met constante veranderingen, verbeteringen van de bestaande content en je eigen content verder uitbreiden. Wanneer je niet constant bezig bent met het optimaliseren van het proces, zal je positie snel verslechteren.

Heb je hulp nodig met het optimaliseren, verbeteren en monitoren van je SEO? Of kunnen wij je helpen met het uitbreiden van je content? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag!

Deze pagina delenShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone