Stories

Contentmarketing rules: hoe creëer jij waardevolle content?

contentmarketing social media content contentmanager communicatie rotterdam guts & glory

In een wereld van social media is het lastig om op te vallen. Merken zijn op diverse kanalen actief. Bloggers en vloggers delen hun persoonlijke leven. Waarom zouden mensen jouw merk nog willen volgen op social media? Eén woord: content. Relevante, waardevolle en toevoegende content. Verhalen delen. Mens zijn. Ja, dit hebben we al een paar keer gezegd. We zijn ook niet voor niks ‘The Content Company’. We leven van content. De hele dag door. Hoe doen we dat dan, contentmarketing? Daar gaan wij het een en ander over verklappen.

Even ‘back to basic’

Wat betekent contentmarketing precies? Op z’n Wikipedia’s: “Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn”. Makkelijker gezegd: contentmarketing is een strategie. Je focust je op het creëren en delen van waardevolle én consistente content. Het doel van deze strategie is om uiteindelijk potentiële klanten over te halen en winst te maken.

Waarde toevoegen is key

Mensen kiezen vandaag de dag zelf wat voor content ze in hun timeline willen zien. Ze volgen merken en content die ze interessant of leuk vinden. Stel bij het maken van content je doelgroep voorop: wat willen zij zien? Wat is relevant? Welke waarde voeg je toe met jouw account? Los een probleem op voor hen, niet voor jezelf.

Een mooi voorbeeld van een tof verhaal is Tony Chocolonely. Niet alleen vanwege alle bijzondere (en lekkere) chocoladerepen. Maar hoe komt het dat wij een paar euro’s willen ruilen voor zo’n (relatief dure) reep? Simpel: Tony heeft haar missie helder. Namelijk slaafvrije chocolade. Dit komt terug op de website, in de wikkel van een reep en zelfs op de reep zelf. Allemaal in een lijn met hun missie. Duidelijk, geen poes-pas en ook nog eens maatschappelijk verantwoord. Hoe kan je nu nog niet houden van Tony?

Waak voor zinloze content

Engagement bait. Je volgers vragen om te reageren met een emoji, hun vrienden te taggen of het bericht te delen, wordt niet echt gewaardeerd door Facebook. Daarnaast is het niet meer van belang hoeveel likes en reacties je hebt, maar wat de betrokkenheid van je bericht is. Iets om rekening mee te houden.

Hier komen ze dan…

… vijf gouden tips voor succesvolle contentmarketing.

 

  1. Echte verhalen, echte mensen

Gijsbregt Brouwer, oprichter van De Buik van Rotterdam, vertelde tijdens de social media inspiratiesessie hoe je je doelgroep het beste via social media bereikt. Deel echte verhalen en echte mensen; laat zien wie je bent. Je volgers prikken makkelijk door ongeloofwaardige content en oneindige stockfoto’s heen. Een kijkje behind the scenes, live gaan tijdens een evenement of bedrijfsuitjes fotograferen: dat werkt pas écht.

 

  1. Maak het relevant

Naast de eerste tip delen we vaak content wat in het straatje past van de doelgroep van onze opdrachtgevers. Voor nieuwbouwprojecten delen we leuke evenementen in de stad, zoeken we woontrends en geven we tips over verhuizen. Dit houdt de gemoederen namelijk bezig. Een ander voorbeeld zijn de World Trade Centers in Rotterdam en Utrecht. Steekwoorden hier zijn business, ondernemerschap en evenementen. Maar ook feiten over het gebouw zelf en de mensen die daar werken (tip nummer 1, dus weer).

 

  1. Elk kanaal is anders

Op LinkedIn zitten mensen niet te wachten op foto’s van een verjaardagsfeest. En een Boomerang past niet echt op Twitter. Elk kanaal heeft andere doelgroepen, dus andere content. Dat betekent niet dat je een post niet mag doorposten, maar denk aan de relevantie. Houd rekening met je volgers op verschillende kanalen.

 

  1. Brainstormmoment

Soms weten wij het ook even niet meer en is ons brein ‘contentmoe’. Maar, hoe meer breinen, hoe meer creativiteit. We helpen elkaar zo nu en dan, om met een frisse blik naar nieuwe, relevante content te zoeken. Zo komen er ineens een heleboel ideeën weer naar boven waar je op verder kan borduren.

 

  1. Blijven aanpassen

Wat perfecte content betreft, is het vallen en opstaan. Is die ene post toch minder relevant voor je doelgroep dan verwacht? Aanpassen die handel. Kill your darlings geldt ook voor updates op social media. Meet je content en maak je content duurzaam.

Zoals we al zeiden; we leven van content. En we monitoren álles. Zit jij vast met content? Wil je meer weten of je content duurzaam maken? Wij staan altijd open voor brainstormmomenten. Of ontzorgen je helemaal wat content betreft.

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.