Stories

Volgers: hoe krijg ik er meer op social media?

En weet je zeker dat dit de vraag is die je jezelf moet stellen?
likes op facebook en instagram hoe krijg ik meer volgers op social media twitter influencer rotterdam communicatiebureau guts & glory

Het is vaak een doel op zich: veel volgers hebben. Als een bedrijf, expert of een influencer op Instagram niet veel volgers heeft, dan tel je niet mee. “Oh, dat bedrijf heeft echt weinig volgers op hun social media, dat zal wel niets voorstellen.” Een zeer begrijpelijke opmerking, maar niet helemaal terecht. Waarom niet? Omdat volgers alleen weinig zeggen over je online succes. Echt? Ja, echt. Geloof het of niet, maar soms ben je online heel succesvol en is het onzichtbaar. Je social kanalen staan en vallen niet alleen met volgers.

Illusie van succes

Volgers worden vaak gezien als bewijs van het succes van een organisatie, instelling of een influencer. Mijn dochter bijvoorbeeld, haar Musical.ly (een app waar ze videoclips maakt en online deelt) is pas succesvol met een heleboel volgers. Daar ligt haar focus dan ook. Dagelijks komt ze naar binnengelopen met haar telefoon om te vertellen dat ze weer een ‘fan’ heeft. Ik houd mijn volgers op Instagram en Facebook nauw in de gaten, noem het beroepsdeformatie. Volgers zijn zichtbaar, dat betekent dat jij, ik, en alle potentiële opdrachtgevers en klanten ook zien hoeveel volgers jij (niet) hebt. Als ik “How to gain social media followers” intyp op Google, krijg ik in minder dan 2 seconden 436.000.000 resultaten die me kunnen vertellen hoe ik dat moet doen. En als ik dezelfde zoekmachine vraag waarom volgers belangrijk zijn voor social media, krijg ik bijna alleen maar resultaten die me vertellen waarom volgers belangrijk zijn voor social media. Het is dus niet gek dat de illusie bestaat dat je succes afhangt van mensen die op volgen drukken op jouw pagina of profiel.

Niks waard

De website Inkfi heeft een rekenmachine in het leven geroepen wat ongeveer vertelt hoeveel je Instagram post waard is. Zo is een post op mijn persoonlijke Instagram (1220 volgers) zo’n zes euro waard. Terwijl de meerderheid van mijn volgers mij al volgen sinds 2009. Via Twitter, naar Facebook en vervolgens op Instagram. Qua geld is mijn Instagram wellicht drie keer een heel brood waard, maar mijn volgers volgen mij in ieder geval graag. Tenminste dat wil ik in ieder geval graag geloven. Laat me, anders is mijn account straks nog minder waard.

waarde instagram euro sales betaald social media gesponsorde post publicatie rotterdam guts & glory volgers twitter facebook communicatiebureau rotterdam

bron Inkfi

0,0046 eurocent

De Instagram van Ruba Zai (1.1 mln volgers) is ongeveer 5.200 euro per post waard volgens Inkfi. Ze heeft gemiddeld 20K likes per post. Dat betekent dat minder dan 2% van haar volgers haar post leuk vindt, ziet of uberhaupt actief is op Instagram. Zijn ineens wel heel weinig volgers. Kim Kardashian West heeft 112 miljoen volgers en haar publicaties zijn meer dan 55.000 euro waard. Kim heeft gemiddeld 1 miljoen likes per post. Onvoorstelbaar veel toch? Toch zijn dat maar 5.5% van al haar volgers. Dus als je je focust op je volgers, kun je ongeveer 60 euro per post verdienen vanaf 13.000 volgers. Dat betekent dat één volger ongeveer 0,0046 eurocent waard is. Is best hard werken eigenlijk.

kim kardashian west rotterdam beroemd influener volgers instagram social media facebook twitter invloed foto kanye west rotterdam guts & glory communicatiebureau

Bron Instagram van Kim Kardashian

Maar zoals ik al eerder zei: het aantal volgers is niet het enige wat je succes online bepaalt. Er is zoveel meer. Bepaal je doelen, en je ziet dat succes zelfs soms onzichtbaar is voor de buitenwereld. Ik snap dat, anno nu, onzichtbaar een gevaarlijk woord is, maar probeer het eens.

Doelen, dus

Wat is je doel? Nee, veel volgers hebben is niet écht een doel. Volgers zijn een middel om je doel te bereiken. Net zoals social media geen doel is, maar (je raadt het al) een middel is. Dus stel doelen voor je social media kanalen. Wat wil je bereiken? We hebben vier doelen voor je op een rij gezet. Disclaimer: de doelen staan zelden op zichzelf. Sterker nog: ze zijn regelmatig inherent aan elkaar. Zie het als een fase waarin je online aanwezigheid zich bevindt.

Zichtbaarheid

Het woord is vanzelfsprekend: hoe zichtbaar ben je op je social media kanalen? Oftewel: hoeveel bereik haal je met je berichten? Een mooi doel als het gaat om branding van je bedrijf. Dit doel kun je uitstekend inzetten als je net op social media aan de slag gaat. Zorg ervoor dat je gezien wordt met mooie, toffe en handige content. Maar let erop: zichtbaarheid is anno nu helaas enigszins onbetrouwbaar, omdat het te koop is. Voor een paar tientjes koop je zichtbaarheid. Dan wordt je social media post gezien door een heleboel neppe volgers, maar dan heb je in ieder geval wel een mooi bereik! Mooi voorbeeld hiervan is natuurlijk het alom bekende Dotan-gate. Zichtbaarheid is leuk, maar zonder engagement betekent het vrij weinig. Zonder engagement komt je update niet in de tijdlijn van anderen: iets wat je juist wil. Meet je zichtbaarheid door het aantal views, likes, volgers, fans en websitebezoekers te checken. Als je daar groei inziet, ben je zichtbaarder.

bol webwinkel thuiswinkelen community webcare engagement gesprek volgers ludiek inhakers social media facebook twitter instagram seo sea google humor lachen communicatie guts & glory rotterdam

Bron Facebook Bol.com

Engagement

Het magische woord om de algoritmes van Instagram, Facebook en zelfs die van LinkedIn te verslaan: engagement. Ook wel de interactie die plaatsvindt op je social media berichten. Wordt er gereageerd op je bericht, lezen ze je gedeelde artikelen echt en delen ze je updates? Of krijg je hooguit een druk op het duimpje of hartje en blijft het daarbij? Engagement meet hoe waardevol en interessant je gedeelde content is. Social media content die een hoge engagement haalt is Bol.com. Zij spelen extreem goed in op de actualiteiten, reageren vlijmscherp op reacties waardoor er hilarische conversaties ontstaan.

Een ander voorbeeld is telecomprovider Ben, voor hen is Facebook voornamelijk een service platform. Daarom wordt er op bijna elk bericht gereageerd. Elke volger is namelijk een reactie waard. Als je updates niet worden gelezen en/of gedeeld is dat zonde van je inspanningen. Ga daarom altijd na waarom het niet wordt gedeeld of waarom het niet gelezen wordt. Je kunt engagement makkelijk meten door het aantal link clicks bij te houden, maar ook het aantal reacties, de interactieratio (de verhouding tussen hoe vaak de update is gezien en hoe vaak er op is gereageerd door middel van delen of een reactie) en de IPM (interactie per duizend fans).

Invloed

In welke mate, op welke manier en met welk sentiment wordt er gesproken over je merk of organisatie? Dit kan gebeuren zonder dat jij het direct ziet gebeuren. Je social media inspanningen zijn zichtbaar en er wordt ook nog op gereageerd. Daarbij komt nu ook nog eens dat er gesproken wordt over je gedeelde content. Je social media activiteit is onderwerp van gesprek in je doelgroep. Het is al een tijdje aan het sudderen met de zelfacceptatie beweging in Nederland wordt steeds groter Bloggers die meedoen en hierdoor de discussie aanwakkeren. Blogger Vera Camilla heeft zelfacceptatie aan haar portfolio toegevoegd en zorgt ervoor dat er over haar wordt gesproken.

Haar online presence wordt genoemd in blogs als een van de leukste accounts, in de reacties op andere blogs en meisjes durven tevreden te zijn over zichzelf en geven daar Vera Camilla de credits voor.

Een gesprek over je social media uiting kan natuurlijk met een positief of negatief sentiment zijn. Beide waardevol, omdat je precies kunt zien of je berichten op de juiste manier worden opgepakt. Meet je invloed door het checken van (indirecte) vermeldingen, totale bereik externe media, en hoe vaak worden jouw berichten gezien ten opzichte van anderen in dezelfde branche.

vera camilla volger social media influencer invloed instagram body positivity jongeren meisjes zelfbeeld facebook twitter volgen voorbeeld

Bron Instagram Vera Camilla

Actie

Dit is de fase where the magic happens. Actie, conversie, money maker. Hoe je het ook wilt noemen: dit is het doel waar de waarde van social media een gezicht krijgt. Helaas, het gaat hier niet direct om een geldbedrag wat op je rekening wordt gestort, maar het ligt meer in in de strekking van concrete acties. Denk aan nieuwsbriefinschrijvingen, downloads van whitepapers, presentaties of infographics, contact opnemen of andere acties. Dit zijn ook gelijk de factoren waarmee je de waarde van je actie meet.

Meten is weten

Het grootste cliché in de wereld van marketing en communicatie. Iets is echter alleen cliché als het waar is. En niks is minder waar dan ‘meten is weten’. Door te monitoren hoe je social media publicatie het online doet, weet je precies wat je de volgende keer wel (of niet) moet doen om je doelen beter te bereiken. Het is zelfs mogelijk om een lopende campagne bij te sturen. Kijk naar het doel wat je wil bereiken en blijf je uitingen zodanig aanpassen om dat te bereiken. Zo kom je er achter of je inspanningen juist zijn. En dit is uiteraard een proces wat zich constant herhaald. Elke publicatie is het begin van een betere.

En die volgers dan?

Die komen vanzelf als je deze fases goed in kaart hebt gebracht voor je. Hoe wil je zichtbaarder worden en hoe laat je mensen reageren op je content. Vervolgens zorg je dat ze gaan praten over je publicatie, met als gevolg ze zich dus inschrijven op je nieuwsbrief, je whitepaper downloaden of contact met je opnemen. Met een sterke focus, duidelijke boodschap en helder doel krijg jij vanzelf je volgers. En bovendien: het doet er niet toe hoeveel volgers je hebt, het gaat erom dat jij de juist volgers hebt. Echt waar.

Dit is fase 4: actie

Wil jij meer volgers, maar is dit wat hierboven staat allemaal niet echt jouw kop thee? Wij maken je doelen helder, je focus scherp en je boodschap duidelijk en je volgers volgen vanzelf. Neem contact met ons op.

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.