Stories

IGTV: ga direct aan de slag met deze tips

Begin direct je eigen kanaal!

Van foto’s, video’s, stories en Boomerangs: de afgelopen vijf jaar is Instagram enorm gegroeid, populair en geliefd. Als ik mijn favoriete social media app moet kiezen, dan kies ik zonder twijfel voor Instagram. Vanwege de fotocontent en omdat Instagram niet stil zit wat betreft innovatie. En dat bewijzen ze nu opnieuw met IGTV.

Instagram TV

Tijdens een event in San Francisco introduceerde Instagram ‘IGTV’: Instagram TV. Terug te zien als functie in Instagram zelf of als aparte app te downloaden. Gebruikers krijgen hier de mogelijkheid om verticale video’s te uploaden op hun eigen kanaal en video’s van andere kanalen te bekijken. Waar gebruikers voorheen maar 60 seconden de tijd kregen om een video op te nemen, is er met IGTV de mogelijkheid om video’s op te nemen van maximaal 60 minuten.

Instagram gelooft dat verticale video’s de toekomst is. Ze geven drie redenen voor de komst van IGTV:

  1. Mensen kijken minder TV en meer digitale video’s.
  2. In 2021 zal mobiele video’s 78% deel uitmaken van het mobiele dataverkeer.
  3. Jonge mensen kijken liever naar amateuristische (lees: echte) dan professionele (lees: gelikte) content.

Instagram gaat hier dus duidelijk de ‘videostrijd’ aan met YouTube en ook Snapchat. De eerste gebruikers als Kim Kardashian, Selena Gomez en Anna Nooshin zijn er al mee begonnen.

Welcome to IGTV

From our CEO Kevin Systrom (instagram.com/kevin)“Today, we have two big announcements to share. First, Instagram is now a global community of one billion! Since our launch in 2010, we’ve watched with amazement as the community has flourished and grown. This is a major accomplishment — so from all of us at Instagram, thank you!Second, we’re announcing our most exciting feature to date: IGTV, a new app for watching long-form, vertical video from your favorite Instagram creators, like LaurDIY (instagram.com/laurdiy) posting her newest project to King Bach (instagram.com/kingbach) sharing his latest comedy skit. sharing his latest comedy skit. While there’s a stand-alone IGTV app, you’ll also be able to watch from within the Instagram app so the entire community of one billion can use it from the very start.IGTV is different in a few ways. First, it’s built for how you actually use your phone, so videos are full screen and vertical. Also, unlike on Instagram, videos aren’t limited to one minute. Instead, each video can be up to an hour long.We strived to make it simple, too. Just like turning on the TV, IGTV starts playing as soon as you open the app. You don’t have to search to start watching content from people you already follow on Instagram and others you might like based on your interests. You can swipe up to discover more — switch between “For You,” “Following,” “Popular” and “Continue Watching.” You can also like, comment and send videos to friends in Direct.Also like TV, IGTV has channels. But, in IGTV, the creators are the channels. When you follow a creator on Instagram, their IGTV channel will show up for you to watch. Anyone can be a creator — you can upload your own IGTV videos in the app or on the web to start your own channel.Instagram has always been a place to connect with the people who inspire, educate and entertain you every day. With your help, IGTV begins a new chapter of video on Instagram. We hope it brings you closer to the people and things you love.”IGTV will be rolling out globally over the next few weeks on iOS and Android.

Posted by Instagram on Wednesday, June 20, 2018

Hoe werkt IGTV?

IGTV is ingericht voor je mobiel: alle video’s zijn verticaal en full screen. Zo hoef je geen moeite meer te doen om je mobiel te draaien of een knop in te drukken om je video volledig weer te geven. Het idee is simpel: zodra je de functie of app opent, krijg je een interactief scherm te zien, met verschillende koppen. Je kunt kiezen uit ‘Voor jou’: een aanbeveling van video’s die – je raadt het al – voor jou interessant zijn. ‘Volgend’ geeft content weer van de accounts die je volgt. ‘Populair’ is voor de populaire video’s op IGTV en ‘Doorgaan met kijken’ geeft de  video’s weer die je nog niet hebt afgekeken. Zoeken of browsen is niet nodig, je kunt direct kijken.

Guts & Glory The Content Company Rotterdam IGTV

Instagram TV focust zich op de favoriete accounts van haar gebruikers. Met IGTV zie je dus meer content van die ene gebruiker die je graag volgt. Iedereen kan video’s bekijken, maar je kan ook makkelijk je eigen videokanaal beginnen. De functie/app onthoudt welke video’s je verder kunt kijken of welke je al hebt gezien. Elke video kun je liken, een reactie onder plaatsen of doorsturen: net zoals bij een gewone Instagram post.

“With your help, IGTV begins a new chapter of video on Instagram. We hope it brings you closer to the people and things you love.” – Kevin Systrom, Co-Founder & CEO Instagram

Oké, maar wat betekent dit voor mijn bedrijf?

Dat iedereen een kanaal kan beginnen, is ook interessant voor bedrijfspagina’s op Instagram. De verticale video’s zorgen ervoor dat organisaties makkelijker hun doelgroep te bereiken en gevonden te worden door (potentiële) klanten of opdrachtgevers. Wanneer je volgers IGTV openen, zien ze jouw content en kunnen ze je direct beter leren kennen. En omdat de video’s maximaal een uur lang zijn en op je kanaal blijven staan, heb je genoeg ruimte voor goede storytelling en een sterke connectie met je doelgroep.

Aan de slag met IGTV: 5 tips

IGTV geeft je een mooie kans om in contact te komen met je doelgroep. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Probeer deze vijf tips eens voor je kersverse kanaal.

  1. Stel jezelf voor

Als je dan toch de kans hebt om nieuwe mensen aan te spreken, dan is dit hét moment om een goede introductie neer te zetten. Waar sta je voor? Wat kan de doelgroep van jou verwachten? Het is een simpele manier om jezelf voor te stellen aan (potentiële) consumenten.

  1. Doe een Q&A

Betrek je volgers en laat ze een vraag aan je stellen. Een zo echt mogelijk gesprek, zoals een interview, werkt goed bij je volgers en is een makkelijke manier om aan de slag te gaan met IGTV. Daarnaast kost het je relatief weinig tijd. Stel een lijst met vragen op en film je eigen Q&A, zoals Madelaine Petsch. In haar video beantwoordt ze vragen van haar fans.

  1. Go backstage

Niets werkt beter dan laten zien waar je werkt. Breng je volgers mee achter de schermen. Hoe ziet het kantoor eruit, hoe gaan jullie te werk, waar gaan jullie vandaag naartoe? Dit zorgt voor originele en unieke content, waarbij je jezelf echt kan laten zien. Zo laat Rosefield Watches zien hoe ze de herkenbare horloges in elkaar zetten en neemt Kim Kardashian je mee naar haar pop-up store.

Guts & Glory The Content Company Rotterdam IGTV

  1. Geef een tutorial

Neem de tijd om je product of dienst uit te leggen en te laten zien bij je volgers. Geef ze alle ins- en outs. Stel je volgers vragen wat ze nog zouden willen leren, zodat je weer content hebt voor de volgende keer. Win-win! 

  1. Hergebruik content

Wil je helemaal voor makkelijk gaan? Hergebruik dan eerdere video’s die je hebt gedeeld. Let wel op de verticale vorm van IGTV, anders valt de video voor een groot deel weg. En dat is uiteraard niet wat je wilt.

Looking for help?

Heb je moeite met het verzamelen van content? Zou je meer volgers op Instagram willen of zoek je extra handen voor je social media kanalen? Voor ons geen probleem. Doen we graag voor je. Bak koffie bij ons of bij jou?

Leave a Comment