Stories

Hoe werkt adverteren op Instagram Stories?

instagram adverteren facebook instastories instagram stories story verhaal merk bedrijf bereik social media gebruiken hoe werkt adverteren guts glory rotterdam communciatiebureau.jpg

Wereldwijd zijn er zo’n 600 miljoen actieve gebruikers op Instagram. Daar zijn er 4,1 miljoen van in Nederland actief. Met meer dan vier miljoen mensen die actief zijn op dit platform, is het niet te ontkennen dat jouw doelgroep zich ook op Instagram bevindt. Door op Instagram te adverteren, kun je gericht je doelgroep bereiken. ‘Adverteren op Instagram is toch niets nieuws?’ Zeker niet, maar wat dacht je van adverteren via Instagram Stories?

Instagram Stories, wat zeg je? 

Instagram Stories zijn verticale en/of beeldvullende updates die bovenaan het scherm van de gebruiker komen te staan, tussen alle accounts die de gebruiker volgt. Een Story kan bestaan uit bewegend beeld met of zonder geluid, maar ook stilstaand beeld met bewegende tekst of gif’jes. Een Instagram Story duurt maximaal 15 seconden. Het is dus extra leuk als je in een hele korte tijd een pakkend verhaal maakt.

instagram tijdlijn timeline facebook adverteren instagram stories verhaal communicatie marketing communicatiebureau rotterdam guts glory

Organisch bereik

Tegenwoordig willen bedrijven nog altijd (het liefst) zo min mogelijk geld investeren in social media uitingen. Vroeger was het een mogelijkheid tot gratis promotie en waar je mensen aan je merk of bedrijf kon binden. Maar als je niet op dat feestje was, ben je helaas te laat.

Met de constante aanpassingen van het algoritme op social media is niet te voorspellen of publicaties organisch worden gezien. En als ze gezien worden: zijn ze leuk genoeg om op te reageren? Het is allemaal nog mogelijk, maar allang niet meer zo vanzelfsprekend als eerst.

Het algoritme wat op Instagram gebruikt wordt, is vergelijkbaar met het algoritme van Facebook. Personen gaan vóór bedrijven. Totdat bedrijven besluiten te investeren in advertenties. Niet gek, want de inkomsten van Instagram zijn immers gebaseerd op advertenties.

Claim je plek

Met wereldwijd meer dan 400 miljoen Instagram Stories gebruikers, is Instagram Stories een heel mooi nieuw middel om in te zetten om je bereik, conversie of naamsbekendheid te vergroten. Eenderde van de verhalen die door gebruikers wordt bekeken, is namelijk afkomstig van een bedrijf.

Daarnaast krijgt 1 op 5 verhalen een Direct Message van kijkers. Dat betekent dat je niet alleen wordt gezien door je (nieuwe) doelgroep, maar je hebt kans op persoonlijk contact. Hiermee vergroot je de kans om gezien te worden als een sociaal merk waar mensen graag mee in zee gaan. Mits je de binnengekomen reacties actief beantwoordt. Zonder communitymanagement geen stabiele community.

Aan de slag

Met Instagram Stories heb je het voordeel dat je het volledige scherm kan inzetten om je boodschap te vertellen. Hierdoor is er weinig tot geen afleiding en heb je meer kans om de aandacht van je kijker echt te trekken.

Account

Om te adverteren op Instagram (Stories) heb je niet per se een Instagram account nodig. Het is wel noodzakelijk om een Facebook bedrijfsprofiel te hebben. Heb je wel een Instagramaccount? Controleer dan of het een business account is. Deze is namelijk gekoppeld aan je Facebook bedrijfsprofiel. Maar met of zonder Instagram profiel: de advertentie kun je voor beide aanmaken in Facebook Advertentiebeheer. Let wel op, wanneer je een Instagram account hebt, dien je deze te selecteren in het advertentieproces.

Maak je verhaal

Om ervoor te zorgen dat je een Story kan delen zonder Instagram account moet je deze van te voren maken. Wees creatief bij het maken van een video of afbeelding. Een foto wordt maar 3 seconden vertoond en een video maximaal 15 seconden. Dat betekent dat je heel weinig tijd hebt om de aandacht van je doelgroep te pakken. Maak gebruik van bewegend beeld, dan trek je sneller de aandacht van je kijker.

Heb je wel een account? Maak dan je creatieve Story aan in de app. Sla het op en upload het vervolgens naar Advertentiebeheer om het te promoten. Je kan het ook direct delen via je verhaal door op toevoegen aan je verhaal te klikken. Als het is gedeeld, promoot het dan via Advertentiebeheer.

instagram stories story verhaal instastories facebook adverteren newsfeed tijdlijn

Bron: Phonepaw.com

Vijf tips voor een Instagram Story

Hoe maak je nou een tof verhaal wat direct de aandacht trekt? Met deze vijf tips maak je in ieder geval een mooie start. 

  • Wees creatief

Om een goede story te maken, is het de uitdaging om zo creatief mogelijk te zijn. Dat kan je bijvoorbeeld op je mobiel doen met Canva, Hype Type (iOs of Android), 8mm (iOs of Android) of Unfold (iOs of Android). Daarnaast heeft Instagram zelf ook een heleboel functies om je verhaal zo fantasierijk mogelijk te maken. Maak ook gebruik van de mogelijkheden in de app, zoals polls, vragen stellen, slider, gifs, stickers en emoji’s.

Laat je inspireren door verschillende video’s op Youtube, zoals van lifestyle blogger TrulyJamie. Veel beauty, lifestyle en fashionbloggers hebben veel goede social media tips. 

  • Meer scènes

Door meer scènes in een video te stoppen, houd je de aandacht van je kijker vast. Door snel te schakelen tussen verschillende beelden, is de kans groter dat je je doelgroep blijft boeien.

  • Wees snel

Op Instagram Stories heb je 3 seconden (foto) of 15 seconden (video) om de aandacht te trekken. Zorg dat je logo herkenbaar binnen 3 seconden in beeld komt. En dat in een video je merk in de laatste seconden nog extra wordt versterkt. Het is de bedoeling dat ze jou onthouden of een actie ondernemen, zoals naar je website surfen. Alles op Stories gaat snel. Probeer je verhalen zo beknopt en leuk mogelijk te maken.

  • Gebruik geluid

Volgens gegevens uit Instagram wordt 60% van de Instagram Stories afgespeeld met geluid. Geluid zorgt ervoor dat de aandacht wordt getrokken en je verhaal wordt verbeterd. Speel met geluidseffecten, muziek of dialoog om de boodschap van je verhaal te versterken.

  • Experimenteer

Door te experimenteren, kom je erachter wat je doelgroep interessant en leuk vindt. Gebruik verschillende invalshoeken om je verhalen zo leuk mogelijk te maken, ontdek je wat werkt voor jou en je volgers.

Kies je doelstelling en doelgroep

Als je wilt adverteren op Instagram Stories is het, net zoals bij alle andere adverteermogelijkheden, belangrijk dat je weet wat je doelstelling en doelgroep is.

adverteren instagram doelstellingen bekenheid advertentiebeheer facebook

De doelstellingen in Facebook Advertentiebeheer bestaan uit:

  • Bereik

Laat je advertentie zien aan zoveel mogelijk mensen in je doelgroep.

  • Merkbekendheid

Bereik zoveel mogelijk mensen waarvan het waarschijnlijker is dat ze je advertenties zullen herinneren en hiermee je bekendheid van je merk vergroot.

  • Verkeer

Deze doelstelling zorgt ervoor dat er meer mensen naar je website gaan of de betrokkenheid van je app wordt gestimuleerd.

  • Appinstallaties

Meer app downloads uit een appstore.

  • Leads genereren

Verzamel gegevens van mensen met interesse in je merk of bedrijf, zoals e-mailadressen..

  • Videoweergaven

Vergroot de naamsbekendheid van je merk door video’s te promoten, bijvoorbeeld met achtergrondmateriaal, productpresentaties of verhalen van klanten. 

  • Conversies

Spoor mensen met intersse in je bedrijf aan om je product te kopen of je dienst te gebruiken.

Doelgroep

Selecteer de doelgroep die je wilt bereiken. Tip is om je doelgroep zo goed mogelijk te segmenteren. Zo haal je namelijk vaak de beste resultaten. Selecteer op locatie, geslacht, talen, connecties of leeftijd. Daarnaast kan je ook mensen uitsluiten of juist toevoegen op basis van demografische gegevens, interesses en/of gedragspatronen.

 

doelgroep facebook advertentiebeheer business manager target group instagram stories adverteren

Aangepaste doelgroep

Het is ook mogelijk om ‘aangepaste doelgroepen’ te targeten. Dat zijn groepen samengesteld zijn op basis van informatie verkregen via Facebook. Daarnaast kan een aangepaste doelgroep gemaakt worden op basis van een klantbestand (een bestand met e-mailadressen, telefoonnummers uploaden of gebruik websitegegevens), Facebook pixel, via je mobiele app of op basis van de betrokkenheid met je pagina.

Oké, en wat levert het op?

Dat kan je gelukkig allemaal terugvinden in Advertentiebeheer. Afhankelijk van je doelstelling kun je precies zien of je resultaten opwegen tegen de kosten. Daarnaast geeft adverteren op Instagram Stories de mogelijkheid om op een andere manier contact te leggen met (potentiële) klanten. Instagram Stories is een van de enige middelen die op full screen de aandacht van je doelgroep pakt en ook nog eens is voorzien van alle insights die je nodig hebt om meer leads te genereren of beter en bekender te worden.

Nog niet overtuigd?

Geloof je nog niet helemaal in de voordelen die adverteren op Instagram Stories voor jou heeft? Ik heb nog een paar extra argumenten om je te overtuigen:

  • Instagram Stories staan altijd bovenaan de newsfeed. Bij het openen van de app is dit het eerste wat gebruikers zien.
  • Als de gebruiker verder de tijdlijn door heeft gescrold, worden ongeziene Instagram Stories nogmaals uitgelicht tussen de posts door.
  • Geef je volgers een kijkje achter de schermen, voor authenticiteit van je merk dat versterkt het vertrouwen
  • Verhoog je engagement met Stories door gebruik te maken van de verschillende elementen die Instagram biedt.
  • Zet Instagram Stories in voor je advertenties om je IGTV kanaal te promoten.

Adverteren op Instagram Stories?

Is het adverteren op Instagram Stories een interessant idee voor jouw bedrijf, maar kost het je teveel tijd, heb je geen idee hoe het moet? Wil je een social media campagne opzetten en gericht adverteren en wil je ondersteuning in de strategie en uitvoering? Vertel ons je idee en je doel en wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op via +31 10 870 03 33 of via e-mail.

Leave a Comment