Interviews, Stories

Contentstrateeg Kim Stolk: “Communicatie is mijn grote liefde”

Guts & Glory Rotterdam, Kim Stolk, docent, hogeschool rotterdam, communicatie, marketing, contentstrateeg, contentspecialist, hotterdan, modeblog, editor in chief, hoofdredacteur, zzp, ondernemen, thamar kempees, interview, social media, strategisch contentspecialist

“Op de middelbare school gingen mijn spreekbeurten over non-verbale communicatie en advertising. Het is eigenlijk altijd al communicatie geweest,” vertelt Kim Stolk, strategisch contentspecialist, docent contentstrategie aan de Hogeschool Rotterdam en voormalig Editor in Chief van het modeplatform Hotterdan.

Juf Kim Stolk

Sinds 2007 geeft Kim les aan de Hogeschool Rotterdam. Het is lastig uit te leggen waar ze exact les in geeft. Het is namelijk niet voor een gat te vangen, zoals Nederlands of Engels. “Ik geef les in alles wat betrekking heeft op contentstrategie,” vertelt de 31-jarige Kim Stolk. “Hoe ik docent ben geworden is best een grappig verhaal,” vertelt ze verder. “Ik ben afgestudeerd in 2007 en in hetzelfde jaar docent geworden.” Ze werd, vlak na haar afstuderen, in de zomervakantie op een zonnige zomerdag gebeld met de vraag of ze wilde invallen voor een docent. “Of ik het vak ‘presenteren’ wilde geven. Waarom ook niet?” Vanaf het eerste moment dat Kim voor de klas staat, heeft ze haar hart verloren aan lesgeven. “Het contact met de studenten en voor de klas staan: ik blijf het leuk vinden.”

Contentgeek

Kim is al een aantal jaar voor zichzelf aan de slag als contentspecialist. Ze noemt zichzelf ‘contentgeek’, omdat ‘alles daaronder valt’. “Op de Hogeschool geef ik les in content. Ik ontwikkel contentstrategieën voor bedrijven, organisaties en instellingen. Daarnaast ben ik hoofdredacteur van Hotterdan geweest, een contentplatform gericht op mode en Rotterdam.”

Poten in de praktijk

“Ik ben blij dat ik met mijn poten in de praktijk sta en dat ik weet hoe dingen gaan.” Volgens Kim zouden opleidingen meer vakidioten aan zich moeten binden. “Ik geef tijdens mijn colleges regelmatig voorbeelden uit de praktijk. Die voorbeelden geven inzicht en zijn waardevol. Misschien zelfs waardevoller dan het zoveelste model uit een boek op bladzijde 654. Tenminste; als ik mijn studenten mag geloven.” Zo probeert ze zelf zo min mogelijk voorbeelden uit een boeken te halen. “Ik probeer te laten zien dat wat ik doe echt bestaat. Door voorbeelden uit de praktijk aan te halen, maak ik het zo echt mogelijk.”

Vertellen hoe het moet

Kim heeft niet altijd haar ervaring uit de praktijk gehaald. “Toen ik begon met doceren was ik 22 jaar oud en had ik net mijn bachelor gehaald. Ik had nog met geen ervaring opgedaan in de praktijk en dan sta ik daar voor een klas te vertellen hoe het moet. Dat kon ik echt niet verkopen.” Terwijl Kim Stolk als docent werkte, studeerde ze tegelijkertijd Media en Journalistiek aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. “In 2009 ben ik fulltime op de Hogeschool Rotterdam gaan werken. Ik vond dat ontzettend leuk om te doen, maar ook omdat het echt crisis was. Daarna, in 2011 ben ik, met mijn oud-businesspartner Suus, het communicatiebureau KISS gestart (Keep It Simple and Stupid, inmiddels gestopt).”

Ook al was ze al voor zichzelf begonnen, de Hogeschool wilde Kim toch graag als docent houden. “Dat vond ik wel echt heel moeilijk,” vertelt Kim. “Het lesgeven vond ik fantastisch. Maar ik vond dat ik werkervaring in mijn vakgebied moest opdoen. Ik besloot toen om als  zzp’er verbonden te blijven aan de school. Af en toe gaf ik les en heb toen voor het eerst de minor PR Creating Stories begeleid. Die minor begeleid ik nu nog steeds.”

 

Ware liefde

Kim kwam erachter dat zij en communicatie meant to be waren toen ze op zoek was naar een opleiding waar ze aan kon starten na haar middelbare school. “Ik ging naar een open dag op de Hogeschool Rotterdam voor de opleiding International Business and Languages. Dat leek me wel wat. Ik was goed in talen, ik vond economie leuk. Een prima combinatie.” Ook al had Kim duidelijk voor ogen wat ze wilde doen en wist ze goed wat bij haar paste, was er een factor waar ze geen rekening mee had gehouden. De opleiding Communicatie. “Er was een stand waar beschuit met muisjes stond, omdat er een nieuwe opleiding was geboren. Dat was de opleiding Communicatie.”

Het was meteen duidelijk dat deze opleiding voor haar was gemaakt. “Alles kwam samen tijdens de open dag. Mijn liefde voor talen en schrijven.” Ze schreef zich in met de gedachte om haar propedeuse te halen en daarna op de universiteit psychologie te gaan studeren. “Dat is het niet geworden. Ik had het zo erg naar mijn zin.” Kim besloot haar opleiding af te maken en daarna te kijken wat ze wilde doen. “Jaren later kwam ik erachter dat communicatie eigenlijk altijd mijn ware liefde is geweest.”

Geen pittige tante

En net zoals ware liefde ging de weg naar haar bestemming niet over rozen. “Ik had een opdracht voor een opleider in de civiele techniek en die is helemaal misgegaan.” Toen ze net op eigen benen stond, heeft ze geleerd om voor zichzelf op te komen. “De opdrachtgever wilde constant wat anders. Ze vlogen van A naar B en ik liet dat veel te lang doormodderen. Ik was niet pittig genoeg.” Volgens Kim dachten ze dat ze alles konden maken, omdat ze niet snel genoeg ingreep. Toch heeft ze al haar moed bij elkaar geraapt en een strenge mail gestuurd.

“Na de mail was het allemaal oké. Achteraf gezien had ik harder en eerder in moeten grijpen.” Inmiddels is Kim al wat jaar verder, maar dat project was wel echt een leermoment voor haar. “Ik heb daar slapeloze nachten van gehad. Ik was gewoon niet pittig genoeg. Dolbij was ik, toen het was afgrond. Het is belangrijk om goed te luisteren naar jezelf. Je weet wel wat je wel of niet leuk vindt”

Bewondering

Als het gaat om een contentstrategie heeft Kim bewondering voor Emilie Sobels van Hashtag Workmode. Volgens haar heeft Emilie echt keuzes gemaakt wat betreft haar business. “Ik vind bedrijven die een hele scherpe keuze maken in hun content eigenlijk het meest interessant. Bedrijven willen altijd dit, dat, zus én zo: dat werkt niet. Overal het dna terugzien, dat vind ik boeiend.” Naast Hashtag Workmode vindt Kim de aanpak van modeboetiek Louen heel tof. “Ze zijn zelf model van de kleding die ze verkopen. Dat is toch vet? Dat verkoopt. Normale mensen in normale kleding. Het is zo lekker normaal, lekker dichtbij.”

contentbureau communicatiebureau KISS Guts & Glory Rotterdam, Kim Stolk, docent, hogeschool rotterdam, communicatie, marketing, contentstrateeg, contentspecialist, hotterdan, modeblog, editor in chief, hoofdredacteur, zzp, ondernemen, thamar kempees, interview, social media, strategisch contentspecialist

Authenticiteit

Tegenwoordig gaat het volgens Kim over de kwantiteit. “Iedereen wil volgers. Aantallen zijn leuk, maar wat nou als er 20.000 van de 40.000 volgers lege accounts zijn?” Daarnaast begeven influencers zich ook op glad ijs. Wat de trend ook zegt. “Bedrijven roepen snel dat ze ‘wat’ met influencers moeten. Dan selecteren ze op het aantal volgers en niet op de doelgroep.” Kim vertelt ook dat influencers vaak niet merkvast zijn en dat daardoor de geloofwaardigheid aangetast wordt. “Dat is schieten met hagel, maar dan op internet.”

Het werkt ook niet meer. “Mijn studenten prikken er zo makkelijk doorheen. Ze zijn heel mediawijs.” Wat ouderen kan je nog wel eens wat wijsmaken, maar jongeren van onze leeftijd (+/- 30 jaar) en jonger kan je niets meer vertellen. “Uiteindelijk win je met authenticiteit. Dan maar wat minder volgers. Maar ja, probeer dat maar eens te vertellen aan een groot bedrijf. Die staart zich dood op de cijfers.”

Kwaliteit boven kwantiteit

“Als content geek is het misschien een beetje gek om te zeggen, maar ik zou denken dat offline zwaarder weegt.” Volgens Kim is online ondersteunend aan offline, afhankelijk van je doel online. “Ik hoop en wil eigenlijk dat offline zwaarder blijft tellen.” Er zijn mensen die blijven zeggen dat offline zal verdwijnen, maar dat gelooft ze niet. “Offline moet wel een toegevoegde waarde hebben. Je moet niet opgezadeld worden met een shitload aan post-its. Daarnaast heb ik gewoon een zwak voor offline.” Ze hoopt dat mensen meer waarde gaan hechten aan offline dingen. “Ik hoop op verdieping. Met offline ga je meer de diepte in. Online gebeurt het steeds vaker, neem longreads als voorbeeld of podcasts. Ik hoop dat kwaliteit weer snel boven kwantiteit komt te staan.”

Boek schrijven

“Ooit wil ik een boek schrijven. Een contentmarketing/storytelling boek wat gebruikt wordt als schoolboek.” Kim doet al veel onderzoek voor de Hogeschool Rotterdam en is dus al een eind op weg, maar om echt te beginnen is spannend. “Dat is het punt. Ik heb al een begin gemaakt door een klein stuk te schrijven voor het 60 minuten boek van een collega. Maar om nou gewoon Word te openen en te starten: doodeng.”

Meer lezen

Meer lezen zoals dit gesprek met Kim Stolk? Lees alle gesprekken met marketing, communicatie, content en social media specialisten hier.

Leave a Comment