Stories

Online magazine: wat is het en wat kan ik ermee?

en wat levert het mij op?
online magazine stakeholders leads medewerkers mailchimp mailing informeren nieuwsbrief tijdschrift intern extern communicatie marketing guts glory rotterdam

Mensen lezen steeds minder van papier. Vooral jongvolwassenentussen de 20 en 34 jaar oud, verkiezen het lezen vanaf een scherm boven het lezen van papier. Feit is ook dat mensen steeds minderlezen in hun vrije tijd.Hoe kan je er dan toch voor zorgen dat jouw content wel wordt gelezen door jouw doelgroep? Wij hebben het antwoord voor je: door creatief, out-of-the-box en interactief aan de slag te gaan met een online magazine

Wat is een online magazine?

Een online magazine is méér dan een bladerbare PDF. Het is een tijdschrift gepubliceerd op internet. Een communicatiemiddel met een flinke dosis inspirerende content en interactie. Om je personeel op de hoogte te houden van het laatste nieuws of bijvoorbeeld om potentiële klanten aan te zetten tot verkoop. Het resultaat? Een onvergetelijke beleving voor je merk, dienst of product.

Omdat het online is, zijn er veel oneindig veel mogelijkheden om het tijdschrift te personaliseren en zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Video’s, bewegende knoppen, animaties, geluid: je kan het zo gek niet verzinnen of het kan. Verras je lezer met een visuele ervaring. Vol spraakmakende content samengebracht in een inspirerende vormgeving. En het mooiste is dat het magazine volledig responsive is. Het maakt niet uit of je het leest op een laptop, desktop, tablet of smartphone: het past zich namelijk aan op elk apparaat. Hierdoor blijft de vormgeving altijd perfect.

Dus, terug naar het intro: een online magazine sluit naadloos aan het stijgende aantal online lezers. Daarnaast is een online magazine ook aantrekkelijk en interactief. Het lezen van de content wordt dan extra interessant en leuk om te lezen. Ook op vrije momenten.

Vijf voordelen 

Nu wil je natuurlijk weten wat de voordelen zijn van zo’n online magazine? Nou, er zijn een tal van voordelen te noemen om vandaag nog te starten. Maar om het kort, bondig en overzichtelijk te houden, hebben we de vijf belangrijkste op een rij gezet.

1. Informeer doelgericht

Een online magazine is geschikt om verschillende soorten informatie te delen. Denk aan nieuwe producten, diensten en/of interviews met medewerkers. Een van de voordelen is dat een online magazine een vaste navigatiestructuur kent. Vanwege deze vaste navigatie is het makkelijker om de lezer te sturen.  Je kunt namelijk precies bepalen wat de lezers als eerst lezen en wat wanneer herhaald wordt. Ook wordt het informeren van je doelgroep op deze manier heel doelgericht. In tegenstelling tot een website waarbij je weinig controle hebt over hoe de klantreis verloopt, heb je deze compleet in de hand bij een online magazine.

2. Creëer een ijzersterke beleving

Beelden zeggen meer dan woorden. Veel mensen vinden het fijn om naar mooie afbeeldingen te kijken en zich te laten inspireren door producten en looks. Simpelweg omdat beelden meer zeggen dan woorden. Denk maar aan het welbekende IKEA magazine of alle inspirerende interieur-, mode-, eten- en fotografieaccounts op Instagram. Twee voorbeelden waar beeld leidend is, maar tekst ook zeker niet wordt vergeten. Neem als voorbeeld het account van Anna Devis, een creatieve fotograaf.

 

Wat zegt dit over je online magazine? Forbes verwacht dat de consument in 2020 een bedrijf of merk kiest aan de hand van de klantbeleving. Hoe een consument de dienstverlening ervaart is dus cruciaal. Een online magazine versterkt dit. Je creëert een beleving die past bij jouw product of merk, geholpen door video’s en animaties. Door dit op een slimme, leuke en interactieve manier te delen met je doelgroep vergroot je de kans om indruk te maken. Het levert meer resultaat op dan een eenzijdige nieuwsbrief, omdat je inspirerend, spraakmakend, interactief en creatief bent.

3. Zet je product, dienst of mensen centraal

Naast het informeren en de beleving, is het ook belangrijk om potentiële klanten om te zetten in klanten. Hoe? Licht je product of dienst toe in het magazine. Laat de mogelijkheden zien met video, deel sterke reviews van anderen die tevreden gebruik hebben gemaakt van je dienst en/of product. Stimuleer de conversie door lezers met een simpele button door te sturen naar je website, bestelpagina, contactpagina of offerteformulier. Zet je het magazine in als intern middel om collega’s met elkaar te verbinden? Zet dan mensen centraal, maak het persoonlijk. Maak dat het personeel het wil delen met hun omgeving. Wees creatief in het verbinden van je medewerkers aan je organisatie. Wat de doelstelling ook is, met een online magazine is niks onmogelijk.

 

Guts & Glory Rotterdam online magazine

4. Blijf in contact

Behoud bestaande klanten, werf nieuwe klanten, tover medewerkers om tot trotse ambassadeurs door ze aan je organisatie en/of merk te verbinden (denk aan punt 3). Dit doe je door met ze in contact te blijven. Waar veel organisaties gebruik maken van de welbekende nieuwsbrief, is een online magazine een interessante nieuwkomer. Wanneer lezers het kaf van het koren scheidt in de mailbox zorgt een online magazine voor een nieuwsgierig moment. Zorg dat het magazine vol staat met relevante informatie voor je lezer. Zo wordt het magazine een online kennisbank en is het extra leuk om te ontvangen. Kortom: het is een goede vervanger voor de zoveelste reclame nieuwsbrief en voorkomt dat je direct in de prullenbak belandt.

5. Meten en optimaliseren

Misschien wel een van de belangrijkste voordelen: meten en optimaliseren. Je weet welke artikelen er zijn gelezen, wat het meest populair is, op welke koppelingen er is geklikt, wat zorgt voor conversie en wat niet. Koppel het online magazine aan Google Analytics en maak alles inzichtelijk. Optimaliseer je bevindingen en blijf het online magazine zodanig verbeteren. 

Zo doen wij het

Daikin zocht structuur en helderheid rondom hun in- en externe communicatie. Met toffe en relevante content maakten we een interactief, online magazine. Het magazine zet trotse en betrokken Daikin medewerkers centraal, deelt projecten en evenementen en zorgt ervoor dat Daikin medewerkers elkaar beter leren kennen.

 

Hoe maak je een online magazine?

Benieuwd geworden naar hoe wij een dergelijk online magazine vormgeven? Van brainstormen tot creatief schrijven tot fotografie en vormgeving: wij zorgen regelen het voor je zodat jij zorgeloos een tof magazine hebt om te lezen. Neem gerust contact op met ons voor meer informatie of kom langs voor een bakkie pleur.

Leave a Comment