Content, Stories

Contentmarketing trends voor 2019

contentmarketing trends voor 2019, contentmarketing, marketing, trends, ontwikkelingen, marketing, guts & glory, rotterdam, communicatiebureau, contentbureau, copwriting

De wereld van contentmarketing verandert constant. Indommelen zit er niet in, want voor je het weet, zijn er tig nieuwe trends, tools en ontwikkelingen op je bord belandt. Maar met deze contentmarketing trends voor 2019 weet je zeker dat je alles alvast scherp in beeld hebt.

Contentmarketing trends voor 2019

Contentmarketing is niet meer weg te denken uit je strategie (is contentstrategie geen onderdeel van je marketingplan? Dan moeten we echt even bellen). Maar, korte uitleg: contentmarketing zorgt ervoor dat je online gevonden wordt, je legt een inhoudelijke verbinding met je doelgroep wat uiteindelijk zorgt voor de volgende stap, zoals bijvoorbeeld contact opnemen of inschrijven op de nieuwsbrief. Hoe je dat in het nieuwe jaar voor elkaar krijgt? Met deze vijf contentmarketing trends voor 2019.

Ga de diepte in

Een van de contentmarketing trends is expertise. Contentmarketeers hebben alle kennis nodig die beschikbaar is om goede content te creëren. De ontwikkeling die contentmarketing momenteel doormaakt, laat zien dat het delen van kennis steeds belangrijker wordt. Door je expertise te delen, vergroot je de kans om je doelgroep te aan je te binden. Mensen zijn op zoek naar kennis en leerzame content. Wees de expert van jouw vakgebied: thought leadership is terug van weggeweest. Een goed voorbeeld van een thought leader op het gebied van contentmarketing is bijvoorbeeld BuzzSumo.

content strategy, blog, seo, social media, strategie, contentmarketing, contentstrategie, contentmarketing trends voor 2019

Bron: https://www.webperfex.com/content-strategy/

Content creëren, niet produceren

Door content te creëren in plaats van te produceren, is de kans op een tevreden publiek groter. Massaproductie is leuk voor even, maar zorgt niet voor de verbinding die zorgt voor nieuwe opdrachtgevers of klanten. Bovendien word je nooit als vakexpert gezien als je hap-slik-weg content produceert. Wanneer je content het belang van je publiek dient, onthouden ze je. Dus maak je vooral geen zorgen over de mythe dat long reads niet werken. Sterker nog, als je content van hoge kwaliteit is, werkt een long read zelfs beter dan snackable content.

Personaliseren

Met personaliseren bedoel ik niet alleen de aanhef van je e-mailmarketing laten starten met de voornaam van je contactpersoon. Personaliseren in contentmarketing gaat veel verder dan dat. Door het verzamelen van de juiste data (op de juiste manier) bied je op je platform content aan voor die specifieke gebruiker. Deze trend zal zich in de loop van de tijd verder ontwikkelen tot hyperpersonalisatie. Een trend waar al langer over gesproken wordt. Denk hierbij aan gepersonaliseerde headers in whitepapers, e-books en gepersonaliseerde webpagina’s.

voice search, zoekwoorden, seo, ok google, sea, zoektermen, hoe werkt voice search, contentmarketing trends voor 2019

Mensen zoeken anders

Met de opkomst van mobile search en voice search is de manier van zoeken van mensen verandert. Dit betekent dat je de content anders moet aanbieden. Voorheen werden zoektermen in delen ingevoerd. Nu wordt er een volledige vraag gesteld, er worden complete zinnen ingevoerd. Zorg dat jouw content die gestelde vragen beantwoord. Herzie je traditionele kijk op SEO zoekwoorden. Er zijn meer en langere variaties op de bekende zoekwoorden en ze verschillen ook nog eens per locatie. Dankzij voice search zijn de 5 W’s en 1 H weer belangrijk (wie, wat, waar, wanneer waarom en hoe). Kortom: zorg voor antwoorden en je wordt beter gevonden.

Influencers

Daar heb je ze weer. Toegegeven, het is misschien wel een trend uit 2018. Influencers zijn niet meer weg te denken. Maar wij kunnen jullie al vertellen dat het er in 2019 niet minder op gaat worden. Influencers zorgen nou eenmaal voor merkbereik en -vertrouwen. Denk eraan hoe je influencers inzet en vooral wie er bij jouw merk past. Heb je geen budget voor een influencer met een gigantische following? Denk dan eens aan micro-influencers of zelfs nano-influencers. Zij staan vaak dichterbij de doelgroep. Daarnaast zijn ook nog eens zachter voor de portemonnee.

Trends van 2018

De trends van afgelopen jaar hoef je absoluut niet te vergeten. Zo zal real time content belangrijk blijven, zoals Instagram Stories en Facebook Live. Net zoals Artificial Intelligence, Virtual Reality en Augmented Reality. En storytelling en video ook. 2018 heeft zeker niet gelijk afgedaan. Het nieuwe jaar focust zich vooral op bestaande middelen met enkele nieuwe. Zorg voor een mooie combinatie tussen de middelen van 2019 en 2018 en dan komt het zeker goed met je contentmarketing.

Contentstrategie

Heb je hulp nodig bij het opzetten van de contentstrategie voor je organisatie? Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact op.

Leave a Comment