Social media, Stories

Social media zijn sociaal: doe eens gek, ga in gesprek

social media sociaal sociale media guts & glory communicatie rotterdam social media strategie facebook linkedin instagram twitter

Op donderdag 15 november 2018 waren we bij Social Media Week Nederland in het Communicatiemuseum in Den Haag. Een driedaags evenement voor vakgenoten waarbij het draait om tips, trends en ontwikkelingen in de online wereld, met de focus op social media. Op zo’n dag zijn er meerdere presentaties van concollega’s, experts en specialisten. Allemaal met één doel: kennis delen. Er is een presentatie die mij echt is bijgebleven, namelijk de presentatie SuperSocial van Elja Daae. Social media zijn namelijk sociaal, volgens Elja. Maar dit toepassen, dat doen we niet. De conclusie van Elja: We moeten rap socialer worden op social media. Daarmee winnen we pas echt bereik.

social media zijn sociaal, social media week nederland, den haag, rotterdam, communicatie, marketing, guts & glory, rotterdam, communicatiebureau, social media strategie

Eerste social media platform

Laten we even teruggaan naar het begin… De allereerste profielensite ‘classmates.com’ werd gelanceerd in 1995. In 1997 is SixDegrees.com gelanceerd en dit werd gezien als het allereerste social media platform. Ze hadden miljoenen geregistreerde gebruikers, maar geen verkeer. De toegang tot internet was in de jaren ’90 behoorlijk beperkt. Het grote succes voor social media kwam dus pas in 2002 met de komst van Friendster.com. Hier kwam ‘het sociale’ pas echt naar voren. De netwerksite is opgericht met de gedachte dat je ‘six handshakes away’ bent van degene die je graag wilt ontmoeten. Connecties werden hierdoor sneller gelegd en dat werkte verslavend. Daarnaast werd de site beschouwd om op een veilige manier dates online te ontmoeten. Mensen gingen online met elkaar in gesprek. Social media was geboren.

Social media zijn sociaal

Marjolijn Antheunis, hoogleraar Communicatie en Technologie aan de Universiteit van Tilburg, heeft in 2018 onderzoek gedaan naar het sociale aspect van social media. Daaruit bleek dat we meer vrienden krijgen en onze huidige vriendschappen intiemer worden. Social media heet niet voor niks zo. Social media zijn sociaal. Dat betekent betrokken zijn. Ga in gesprek, geef antwoord, reageer! Volg mensen terug, bouw een relatie op met (potentiële) klanten en opdrachtgevers. En dat is wat we precies niet doen met z’n allen. Elja merkte tijdens haar presentatie ook terecht op: “We willen allemaal aandacht krijgen, maar we willen geen aandacht geven.”

sociaal op social media

Aandacht vragen

Het is niet voor niks dat mensen en bedrijven vragen stellen in hun berichten. Dat interactie voor meer organisch bereik zorgt, is namelijk geen onbekend verhaal. Elja stelde ons heel terecht de vraag: “Als je vragen stelt en niet reageert op de antwoorden, waarom stel je dan vragen?” Logisch. Ik ga ook niet tegenover de stagiair zitten om haar een vraag te stellen, om vervolgens weg te lopen. Eigenlijk is dat ronduit asociaal, ook op social media. Het is online makkelijk om niet te reageren, omdat je niet beticht wordt van negeren. Als je maar voor de helft sociaal doet (alleen een vraag stellen) en vervolgens niet meedoet aan het gesprek wat je zelf bent gestart; waarom start je dan het gesprek? Ja, je wordt gezien op social media. Maar volgers raken het op een gegeven moment wel zat. Het gevolg? Of ze reageren niet meer of ze gaan zelfs weg.

Aandacht geven

Misschien ken je de veelgebruikte uitspraak ‘alles wat je aandacht geeft, groeit’. Zo werkt dat ook met je social media kanalen en de relatie met je klanten of opdrachtgevers. Als je een ‘rondje social media kanalen’ doet, zie je dat veel bedrijven pas aandacht geven aan een reactie op het moment dat er iets verkocht kan worden óf als als het gaat om een klacht. We doen er als bedrijf van alles om (meer) bereik te krijgen. We bouwen de beste advertenties, we zetten de tofste campagnes op, de mooiste pagina’s worden gemaakt en de gaafste content wordt verzonnen. En maar teleurgesteld zijn als deze inspanningen niet blijken werken. En toch komt het niet bij ons op om online in gesprek te gaan. So far voor sociale media.

Toen ik (in een ver verleden) de webcare voor telecomprovider Ben deed – met vijftien andere collega’s – kregen we de opdracht om op elk bericht antwoord te geven. Dit had toen alleen te maken met het servicelevel, maar nu is het meer dan dat. Wanneer je als bedrijf reageert op comments dan beloont het algoritme je. Zoals je ziet bij het bericht van Chocomel.

Koud hè? Je weet wat je te doen staat… 😏❄️

Posted by Chocomel on Wednesday, November 21, 2018

Geen tijd

“Maar ik heb helemaal geen tijd om te reageren op alle berichten,” hoor ik je al zeggen. Ik zeg het zelf ook. De giganten die zo leuk zijn op social media met hun gevatte reacties en hun gevestigde plek op de The Best Social Media, kunnen dit realiseren omdat ze met tientallen mensen tegelijk gevatte reacties verzinnen. Als je alleen of misschien met twee personen verantwoordelijk bent voor social media, slokt het vaak al snel een groter deel van je dag op dan je wilt. Het is een middel om gezien te worden, om bekendheid te genereren en juist om op een laagdrempelige manier in contact te komen met mensen die je bedrijf bewonderen of de content waarderen. Waarom zou je daar geen uurtje per dag voor vrij maken?

Algoritme

Aan het begin van het jaar was er een hevige ophef over de veranderingen van Facebook. Ze wilden namelijk  meaningful social interactions. Dit betekende niet meer dan het teruggaan naar de kern van social media: sociaal zijn. Verbindingen aangaan, contacten onderhouden en nieuwe mensen ontmoeten. Dat betekende dat je als bedrijf ook waardevolle verbindingen moest leggen met je volgers. Deed je dat niet, dan werd je slachtoffer van het algoritme. Voor Instagram geldt hetzelfde: ga de interactie aan met je volgers. LinkedIn ook. Er zijn ongetwijfeld diverse trucs om het algoritme te omzeilen. Alleen als je dat al kan door slechts te reageren op je volgers, dan is het gauw opgelost, toch? Het enige social media platform wat geen onderscheidt maakt tussen personen en bedrijven is Twitter. Sinds Twitter naar 280 tekens is gegaan, is er juist meer conversatie op het platform.

Samengevat

De platformen willen conversatie zien. Verbinding. Ga in gesprek met je volgers, geef antwoorden op vragen. Doe wat meer dan slechts op ‘like’ drukken. Bedank fans dat ze je content waarderen waar je op hebt zitten zwoegen. Social media zijn sociaal, dus doe sociaal. Ga er elke dag even voor zitten. Elja zegt dat je organische bereik dan groeit. Ik ga het doen, praat je mee?

Geen tijd om in gesprek te gaan op social media? Wil je wel graag in contact staan met je doelgroep? Laat ons in gesprek gaan met hen voor jou. Meer weten? Neem contact op met ons.

Leave a Comment