Social media, Stories

Nepvolgers: hoe echt is Instagram eigenlijk?

Guts & Glory Rotterdam nepvolgers Instagram

Als je aan mij vraagt wat mijn favoriete social media platform is, zeg ik volmondig ‘Instagram’. Foto’s bekijken en posten, vrienden volgen en inspiratie opdoen: het liefst scrol ik urenlang door mijn tijdlijn. En met 1,5 miljard wereldwijde andere gebruikers ben ik niet de enige Instagramfan. Maar achter mijn favoriete medium schuilt een wereld aan nepvolgers. Hoe echt is mijn favoriete platform nog eigenlijk?

Programmamaker Nicolaas Veul dook in de wereld achter Instagram en haar nepvolgers, voor de VPRO documentaire#followme’. Deze ging op 21 november in première. De eerste documentaire over Instagram die ook te zien is op IGTV. 49 minuten lang was ik oprecht geboeid en viel mijn mond meerdere malen open van verbazing. Lees hieronder verder over de documentaire.

Strijd tegen het algoritme

Hoe beoordeel je een Instagramaccount met 53 volgers en een account met 1,5 miljoen volgers? Het laatste lijkt populairder en dus leuker om te volgen. Populariteit wordt snel gekoppeld aan hoeveel volgers iemand heeft op social media. Met 53 volgers ben je niet interessant genoeg om in de tijdlijn van een ander te verschijnen. En dankzij het algoritme wordt je tijdlijn aangepast op je eerdere likes en reacties. Posts met veel likes en comments krijgen voorrang. Likes en volgers zijn hiermee de nieuwe valuta voor bedrijven, merken en personen op Instagram. Gebruikers zijn daarom de strijd aangegaan tegen het algoritme. Eén van de middelen is het kopen van volgers, likes of reacties.

Kunstmatige populariteit

Via Marktplaats koop je volgers en likes alsof het niks is. Zo koop je voor slechts 12,50 een Instagram account met 1.300 volgers erbij. Ze zijn nep, maar dat doet er niet toe. Via een computer krijgen de gekochte accounts de opdracht om jou te volgen. Zo krijgt je populariteit een flinke boost. Dat je populariteit kunstmatig is, doet er niet toe: weinig bedrijven die daar op letten.

Ik geef eerlijk toe: als ik een foto plaats op Instagram, voel ik me beter als die 80 likes krijgt in plaats van 55 (en heel stiekem check ik nu mijn laatst geposte foto nog even snel). Het is een soort adrenalinekick, waardering, het gevoel van erbij horen.

Guts & Glory Rotterdam Marktplaats nepvolgers

Een andere manier om het algoritme erin te luizen, is het gebruiken van het Russische platform ‘Commenter’. Gebruikers ‘kopen’ hier reacties, zodat hun post een boost krijgt. In ruil daarvoor moeten ze op andere posts reageren, zodra dit van hen gevraagd wordt.

Overdosis aan nepvolgers

Ik neem je mee naar het meest schokkende deel van de documentaire: het ontstaan van de gevreesde nepvolgers. Een groothandelaar in nepvolgers wilde Nicolaas anoniem spreken. Bij de vraag hoe hij zijn beroep omschrijft, reageert hij met ‘social media management: mensen beroemd maken’. Per maand krijgt hij duizenden bestellingen.

Hoe werkt dat, met die nepvolgers? Met digitale servers kloont hij profielen op Instagram – er bestaat dus een kans dat er een kloon van jouw account is gemaakt. Met één klik op de knop stuurt hij die accounts aan om iemand te volgen. Hier betaal je uiteraard voor. Er is ook een manier om gratis volgers te genereren, door je aan te sluiten bij zijn netwerk. Hierdoor krijg je zo honderd volgers erbij. Kanttekening: de groothandelaar krijgt wel volledige toegang tot jouw account.

Guts & Glory Content Company nepvolgers Instagram

Maar het gaat een stap verder: hij koopt zelfs mediapagina’s op zodat supersterren een ‘reden’ hebben voor hun groeiende volgers. Hij plaatst zijn klant in het internetartikel en geneert zo media-aandacht.

De power van influencers

Influencers zijn een merk op zich. Ze lijken betrouwbaar en beïnvloeden het gedrag van trouwe volgers. Daarom zetten bureaus massaal influencers in om de doelgroep van hun klanten te bereiken. Influencers is het nieuwe adverteren. Dat dit succesvol is, komt doordat volgers dit soort advertenties betrouwbaarder vinden dan een reclamespot op de tv. Het is persoonlijker én komt vanuit de persoon die ze graag in hun tijdlijn bewonderen.

De kiekjes van influencers lijken spontaan, maar zijn allemaal in scène gezet. In de documentaire stapt Nicolaas een afgelegen schuurtje binnen, maar niets is wat het lijkt. De schuur is aan de binnenkant omgebouwd tot een chique privéjet. Een set die vaak gebruikt wordt door Russische Instagrammers. Een jonge Nederlandse modeblogger neemt nonchalant een ‘hap’ van zijn hamburger, om vervolgens de rest te laten staan.
Ik moet hierbij denken aan de Instagram post van Scarlett London. Zij post over haar ‘perfect morning’ met een goede kop thee en pannenkoeken. Maar haar mok is leeg en op haar bord liggen tortilla’s. Ze mag mij ook vertellen hoe je met make-up uit bed stapt. #Ididntwokeuplikethat.

https://www.instagram.com/p/BnIlqUShl31/?utm_source=ig_embed

Eerlijkheid wordt gestraft

Ook travel influencers die als freelancers werken, merken dat meer volgers zorgen voor een groeiende populariteit en kopen daarom wat extra volgers erbij. Het bepaalt namelijk of je meer werk krijgt en dus meer inkomen. Sara Melotti, travel influencer, speelde daarin mee, maar krijg snel genoeg spijt. Ze gaf het toe en werd genadeloos gestraft. ‘Je leert mensen dat het oké is om oneerlijk te zijn en vals te spelen,’ vertelt ze in de documentaire. ‘Oneerlijkheid wordt beloond en eerlijkheid wordt gestraft. Dat is niet goed voor onze samenleving.’ Ze vertelt over comment pods: netwerken waarin iedereen reageert onder elkaars foto. Zo zat ze in een groep van 10.000 leden. Met een ‘desktop extension’ wordt alles geautomatiseerd.

Opruimbeurt

In de documentaire probeerde Nicolaas contact te leggen met Instagram, maar hij kreeg geen woordvoerder te pakken. De anonieme groothandelaar legt uit dat wanneer Instagram toegeeft dat er nepaccounts rondhangen, het platform zichzelf onaantrekkelijk maakt voor bedrijven die erop willen adverteren. Inmiddels is Instagram bezig met een flinke opruimbeurt onder nepaccounts.

https://www.instagram.com/p/BqcJ1JJgg9Z/

Hoe overleef ik Instagram?

Er gaat veel meer schuil achter mijn favoriete sociale medium dan ik had gedacht. Er bestaat een grote kans dat er één of meerdere klonen van mijn profiel als ‘nepvolger’ rondzwerven. Dat influencers overmatig gebruik maken van nepvolgers, -likes of -reacties en dat alle foto’s nog erger in scène zijn gezet. Na de documentaire bleef ik met een hoop vragen zitten. Eén waar iedere kijker wellicht mee zit: wat is nog echt op Instagram? Moeten we nu massaal verhuizen naar een ander ‘betrouwbaarder’ kanaal?

Mijn antwoord is nee. Absoluut niet. Waar handel zit in het kopen van populariteit op Instagram, zit dat net zo goed op Facebook, Twitter of YouTube. Het is vooral belangrijk om deze informatie in je achterhoofd te houden en te weten hoe je valsspelende gebruikers ontmaskert. Daarnaast zijn er genoeg andere manieren om het algoritme op Instagram te overwinnen. Speel in op laatste trends, bijvoorbeeld deze van Frankwatching. Adverteer op Instagram Stories of werk samen met betrouwbare influencers. Of doen wat wij het liefst doen: waardevolle content creëren. Jezelf zijn. Voeg iets toe aan het (online) leven van je volgers. Ga in gesprek. Dan maak je van Instagram een platform waar we allemaal van houden en blijven houden. Op de juiste manier.

Bakkie pleur?

Zoek je hulp bij het uitrollen van je Instagramstrategie? Wil je meer weten over het inzetten van influencers of welke middelen er nog meer zijn om je doelen te halen? We denken graag met je mee, met of zonder die kop koffie.

Leave a Comment

Maandelijkse nieuwsbrief!Nieuws, marketing, communicatie en nog veel meer!