Social media, Stories

7 social media trends voor dit jaar

Guts & Glory Rotterdam social media trends 2019

Een nieuw jaar betekent ruimte voor nieuwe social media trends. Social media blijft groeien en kansen creëren voor personen, merken en bedrijven. Hoe kan je er dit jaar weer voor zorgen dat je social media kanalen (meer) zichtbaar worden, vertrouwen uitstralen en interactie genereren?

Stories zijn het nieuwe social

Stories zijn niet nieuw en ze zijn niet meer weg te denken. Op Instagram en Facebook zijn Stories de trend. Ga live in je Stories met een Q&A, bespreek tips en tricks en laat ‘backstage’ beelden zien. De publicaties met tekst en foto zijn natuurlijk nog steeds relevant, maar als je nog steeds geen gebruik maakt van ‘tijdelijke content’ is dit een mooi moment om te starten.

Mensen, mensen, mensen!

Ook nu zeggen we het weer: het gaat om mensen. Je merk, product of dienst is vast heel interessant, maar mensen zijn veel leuker. Combineer producten of diensten met mensen. Maak je merk menselijk. Klanten en opdrachtgevers zoeken iets waar ze zich in kunnen herkennen. Vermijd betekenisloze campagnes en vlotte inhakers, maar ga voor ambassadeurs, persoonlijke updates en eigen ervaringen online.

Influencers

Vorig jaar zagen we het gebruik van influencers flink toenemen. Dit jaar wordt hun rol in social strategieën van organisaties en bedrijven alleen maar groter. Er zijn veel onbetrouwbare influencers te vinden op het net. Voor het beste én meest valide resultaat is een betrouwbare influencer belangrijk. Omdat je doelgroep de influencer vertrouwt en/of zich in de influencer herkent, zorgt dit direct voor een positieve houding naar je merk, product of dienst.

Echte content

De trend hierboven zei het al: er zijn onbetrouwbare influencers online. Jammer genoeg is dat niet het enige wat niet echt is in de wereld van social media. Er is veel nepnieuws en er zijn veel nepvolgers en -likes. Iets wat anno 2019 echt niet meer wordt gewaardeerd. Gelikte marketing updates zijn uit de mode. Ga voor echte verhalen en echte mensen.

Local social

Groepen nemen steeds meer toe op Facebook. Kennis delen, informatie uitwisselen en een community bouwen is een trend die je steeds meer ziet. Groepen zijn (inter)nationaal toegankelijk en lokale sociale communities worden steeds populairder. Zorg dat de content voor de groep waardevol is: speciaal voor de lokale leden. Target op postcode, maak je communitymanagement persoonlijker en versterk de relatie met je doelgroep. Hiermee bouw je sneller vertrouwen op, omdat de dialoog persoonlijker is.

Voice interactie

Spraakberichten achterlaten in een WhatsAppgesprek is niet nieuw, maar wel een heuse social media trend. Gesproken berichten zijn nu terrein aan het winnen op de kanalen. Zo heeft Facebook deze functie toegevoegd aan Messenger, Instagram aan haar direct messages en LinkedIn aan haar privéberichten. Gebruik spraakberichten om bijvoorbeeld klantvragen te beantwoorden, persoonlijk en echt.

User generated content

Geen nieuwe trend, maar wel een hele belangrijke. User generated content (UCG) is gemaakt door gebruikers die subjectief onafhankelijk zijn van je merk, product of dienst. Zij zijn ‘vrijwillige’ ambassadeurs (onbetaalde influencers) van je bedrijf of organisatie. UCG is niet te managen of te controleren voor bedrijven. Dat maakt het enigszins spannend. Het voordeel is dat mensen elkaar sneller geloven en dat er een kans is op een dialoog met een totaal nieuwe doelgroep. Daarnaast wordt het bereik van je merk, product of dienst vergroot. Free publicity, eigenlijk.

View this post on Instagram

Hier word je dus vrolijk van. Dankjewel @just_me_and_p

A post shared by HEMA (@hemanederland) on

Inzetten van social media trends

Zo, nu je een hoofd vol inspiratie hebt, is het tijd om toffe content te maken met die ideeën. Kan je daar hulp bij gebruiken? Laat ons met je meedenken om je bekendheid te vergroten met een doelgerichte social media strategie. Kom gerust langs om te praten, de koffie staat klaar. Je mag ons natuurlijk ook altijd bellen op +31 10 8700333 of stuur een mail.

Leave a Comment