Social media, Stories

Adverteren op Facebook: zo doe je dat!

Guts & Glory Rotterdam Facebook adverteren

In 2018 was Facebook het tweede grootste platform en daarom biedt het in 2019 veel kansen. Hoewel het aantal gebruikers met 6% daalde, telt het kanaal nog steeds 1,4 miljard gebruikers wereldwijd – waarvan 10,1 miljoen in Nederland. Grote kans dat jouw publiek tussen die 10,1 miljoen valt. Heb je het idee dat je ze niet (genoeg) bereikt op Facebook? Ga aan de slag met adverteren.

Waarom zou je adverteren op Facebook?

Adverteren op dit kanaal is – in vergelijking met krant, LinkedIn en Google Adwords – relatief goedkoop. Je bepaalt zelf hoeveel geld je eraan uitgeeft: hoe meer budget je vrijmaakt, hoe meer views je genereert. De resultaten van je advertentie zie je gelijk in Facebook Advertentiebeheer. Je schrijft binnen no-time die toffe, resultaatgerichte advertentie met de onderstaande tips.  

 

  1. Wat is je doel?

Voordat je begint met schrijven, stel jezelf de vraag wat het doel is van je advertentie. Wat wil je precies dat je doelgroep gaat doen? Wil je meer vind-ik-leuks of betrokkenheid op je pagina, meer clicks op je website of meer aankopen? Formuleer dit doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), zodat je je daarop kan focussen en je advertentie daarop aansluit.  

 

  1. Stap in de wereld van je doelgroep

De grootste fout is een advertentie die niet bij de doelgroep past. Je publiek heeft bepaalde behoeftes en voorkeuren en redenen waarom ze jouw product kopen of dienst afnemen. Breng je doelgroep in kaart met een buyer persona. Gericht adverteren is nog nooit zo makkelijk geweest.

Zo hebben we voor GasteRhoon de advertenties aangepast op de leefwereld van jongeren. Om hen te laten solliciteren, spraken we in de advertentie over vakantiebaantjes, het sparen voor nieuwe schoenen of een nieuw computerspel. Dat is immers hun wereld en spreekt hen aan om hun cv op te sturen.

Guts & Glory Gasterhoon Facebook adverteren

3. Wees zo specifiek mogelijk

De vraag ‘wie wil je bereiken?’ kan je niet met ‘iedereen’ antwoorden. Met ‘iedereen’ creëer je geen doelgerichte advertentie. Begin klein en bereik niet meer dan 10.000 mensen. Een specifieke doelgroep zorgt voor lagere advertentiekosten en meer waardevolle clicks van mensen die écht geïnteresseerd zijn. Je specificeert je doelgroep door het geslacht in te vullen en de leeftijdscategorie, locatie en interesses te kiezen. Onderaan het scherm geeft een meter aan of je doelgroep specifiek of nog te breed is. Heb je verschillende doelgroepen met verschillende behoeften? Maak dan meerdere advertenties die inspelen op één soort behoefte (en daarmee een andere doelgroep). Bedenk bijvoorbeeld een advertentie die nieuwe klanten aanspreekt en een advertentie die voor bestaande klanten een kortingscode uitdeelt.

 

Guts & Glory Facebook adverteren

4. Make them stop scrolling!

Je doelgroep ziet genoeg beelden en posts op een dag. Je advertentie valt met origineel beeld zeker op in hun tijdlijn. Relevant beeld trekt namelijk 94% meer views aan. Gebruik felle kleuren of werk met witte achtergronden. Je hebt hier geen Photoshop of design skills voor nodig. Houd de afbeelding gewoon simpel, zodat gelijk duidelijk is waar de advertentie over gaat.  

5. Creëer meerdere touchpoints

De kracht van adverteren zit ‘m nog altijd in de herhaling. Je leert immers om informatie van je kortetermijngeheugen om te zetten naar je langetermijngeheugen. Dit geldt ook voor je advertentie. Zet meerdere advertenties in om een grotere doelgroep te bereiken. Wil je dat je product, merk of dienst écht blijft hangen? Adverteer dan ook op andere (offline) kanalen, bijvoorbeeld Instagram Stories of een flyer. Zo ben je overal zichtbaar en leert de doelgroep je merk beter kennen.

6. Aanpassen

Als je adverteert op Facebook heb je gelijk inzicht in de resultaten. In één oogopslag zie je het aantal weergaven van je advertentie, besteed bedrag en bereik. Je ontdekt snel wat wel of niet werkt. Met deze informatie optimaliseer je makkelijk advertenties en blijven je resultaten groeien. Handig!

 

Guts & Glory Facebook adverteren

7. Facebook pixel

Krijg meer inzicht in je doelgroep en haar acties met de Facebook pixel. Dit is een analysehulpmiddel die je op je website installeert. Met deze pixel bied je op acties die worden uitgevoerd op je advertentie. Dit betekent dat je je kunt richten op mensen die klikken. Hiermee bereik je jouw publiek nog specifieker en stimuleer je de verkoop.

8. Maak gebruik van inhakers

Inhakers blijven populair en veel bereik genereren. Van een sneeuwstorm in Nederland tot de inhaakkalender: inhakers zijn relevant en leuk om te zien voor je doelgroep. Maak daar gebruik van in je advertentie.

Guts & Glory HEMA Facebook adverteren

We hebben zoveel meer te vertellen!

Ben je nieuwsgierig naar meer advertentietips? Heb je hulp nodig bij het afbakenen van je doelgroep? Wil je weten hoe je opvallend beeld maakt? We helpen je graag verder, zodat jij meer bereik genereert met je Facebook advertentie.

Leave a Comment