Stories, Tips & tricks

Podcast als communicatiemiddel: waar begin je?

Guts & Glory Rotterdam podcast

In de keuken schenk je drinken in. Vanuit de woonkamer hoor je de twee woorden die altijd te vroeg komen. “Het begint!” Je laat alles uit je handen vallen, je rent als een antilope de woonkamer in. Onderweg spring je over rondslingerend speelgoed en een stoel om vervolgens met een harde plof op de bank te landen. Gelukkig, je hebt alleen de theme song gemist.

Die tijd is voorbij. Het is niet meer voor te stellen dat we rasechte hordelopers werden voor een programma. We kijken wanneer we zin hebben, genieten van programma’s zonder reclame en wachten (bijna) nooit meer op de volgende aflevering. Door Netflix, Videoland en Uitzending Gemist is alles on demand. En niet alleen televisie; radio is ook steeds meer on demand.

Wat is een podcast?

Een podcast is een online on demand praatprogramma. Midden in ellenlange reclameblokken vallen, zappen tussen praatgrage dj’s en ergeren aan slechte interviews is voorbij. Podcasts luister je via je mobiel of computer en je bepaalt zelf wat, waar en wanneer je het aanzet. Als iemand zegt: “Podcast is toch gewoon radio?”, ontkracht je dat nu met gemak.

Waarom een podcast?

Een andere reden waarom een podcast niet hetzelfde is als radio, is omdat je met een radio-uitzending zoveel mogelijk mensen probeert te bereiken, terwijl je met specifieke en gespecialiseerde podcastuitzendingen een niche doelgroep bereikt. Luisteraars luisteren naar je podcast omdat ze daarvoor kiezen, niet omdat ze in de file staan en de radio per ongeluk aanstaat. Ja, het publiek is kleiner, maar ze willen naar jou luisteren. Met een podcast versterk je online je content en verbeter je je positie als expert in jouw niche.

Voor wie is de podcast?

Het is een cliché, maar eigenlijk zijn podcasts voor iedereen en allerlei bedrijven. In februari 2018 zijn er op de Amerikaanse iTunes alleen al 28 miljoen afleveringen verdeeld over meer dan 650.000 shows. Twee op de drie Nederlanders luistert minimaal een keer per maand naar een podcast of online radiozender. Kennisdeling en informatie is voor 56% van de luisteraars een reden om podcasts te luisteren. Dus, welke informatie heb jij en welke kennis deel jij?  Als je dat inzichtelijk hebt, weet je ook voor wie je de podcast maakt.

Guts & Glory Rotterdam podcast Spotify

Podcasts op Spotify

Hoe maak je een podcast?  

Het maken van een podcast is minder ‘eng’ dan het maken van een video, maar nog niet zo ‘makkelijk’ als het schrijven van een blog. Toch is ‘gewoon’ beginnen de enige optie. Beginnen is mogelijk op allerlei niveau’s: van opnamestudio’s tot de microfoon van je laptop gebruiken, van mobiele studio’s tot aan je mobiele telefoon. Het is de kwaliteit waar jij waarde aan hecht. Beslis wat je wilt podcasten. Spreek je je laatste blog in, gebruik je het als aanvulling op lesmaterialen, workshops of presentaties? Misschien heb je een meer journalistieke insteek?

Publiceren en verspreiden

Leuk! Je hebt een podcast gemaakt. Tijd om je creatie te publiceren. Waar? Op iTunes, Soundcloud, Spotify of bijvoorbeeld Google Podcasts. Het publiceren van je podcast is alleen mogelijk door middel van een podcast host (zoals Soundcloud) en podcast RSS feed die je toevoegt aan het platform waar je je podcast wilt verspreiden.

Goed idee

Wil je een specifiek publiek bereiken, snel content publiceren, on demand content aanbieden en expert in jouw niche worden? Dan is een podcast een goed idee. Wil je meer weten? Zoek je een ijzersterke strategie? Stuur ons een mail of geef een gil via de telefoon: +31 (10) 870 03 33.

Leave a Comment