Stories

SEO: make it work!

Zoekt en gij zult vinden. Nou, zo eenvoudig ligt dat niet online. Offline trouwens ook niet. Nee, om goed gevonden te worden in het woud van websites, zul je moeten excelleren. Wie ertoe doet komt bovendrijven.

Wat willen ze, die zoekmachines?

Goede vraag. Want als iemand het weet dan zijn het eigenlijk alleen de machines zelf. Google bepaalt. En hoe Google bepaalt, dat gaan we eens even Googelen.

Algoritmes, indexeringen, pagerank; allemaal ingrediënten die op ingenieuze wijze bepalen hoe goed jouw website gevonden wordt. Het zijn de Google zoekrobots die het wereldwijde web afstruinen, als een soort razendsnelle spinnen.

Hoe meer ‘stemmen’ een webpagina heeft, hoe sneller die getoond wordt in de zoekresultaten. Dat noemt Google de ‘pagerank’. Naar één van de Google oprichters, Larry Page. De mate van relevantie van een website of webpagina. En hoe dat dan weer precies in elkaar zit; only Google knows …

Wat we wél weten van Google, is hun missie (gegoogled, vanzelfsprekend :-)).

The Google Mission

“Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”

Universeel toegankelijk en bruikbaar. Dan moeten er dus keuzes gemaakt worden. Want álle informatie ter wereld zomaar laten zien, dat levert hoogstwaarschijnlijk weinig bruikbaars op. De informatie zal waardevol moeten zijn. Als ik informatie zoek, wil ik in no-time vinden wat ik zoek. En eigenlijk meer dan dat. Misschien formuleer ik mijn zoekvraag niet heel helder, omdat ik niet precies weet wat ik zoek. Ik verwacht dus een antwoord nog voordat ik de vraag goed heb kunnen formuleren.

Content. Make it relevant. Make it human.

Zo programmeert Google zijn zoekrobots. Alsof het mensen zijn. Google herkent synoniemen, heeft geen hoge pet op van advertenties en content die gemaakt lijken voor het slechts overhalen van de bezoeker ‘iets te kopen’, maar beloont content die relevant is. Content die bruikbare informatie levert en oprecht geschreven lijkt om de bezoeker zo goed en eerlijk mogelijk van dienst te zijn.

Zo win je

Relevante content dus. Daar win je mee. Maar wat is dan relevant? Begin bij het begin. Definieer je doelgroep, weet wie ze zijn. Schep ze tot leven in buyer personas. Zoek er een passende foto bij. Lijkt suf, maar het werkt. Geef ze een profiel, een leven. Duik erin alsof het het jouwe is, bij wijze van spreke dan. Alleen dan weet je wat ze beweegt en voorzie je ze met (meer) gemak van informatie die ertoe doet. Zou je het zelf nuttig vinden wat je ze nu voorschotelt? Heeft -laten we ‘m Fred noemen- wat aan de informatie die je op het punt staat te verspreiden op je website? Gaat Fred het zoeken? En, belangrijker nog, zal hij het dan vinden? Last but not least. Echt het aller, allerbelangrijkst: gaat Fred het lezen en stuurt hij het door aan collega Hannah? Want hij weet dat zij laatst ook iets zocht over het topic.

Kortom, heb je Fred nu zó geholpen met jouw content dat hij laaiend enthousiast is? Dat hij zo trots als een pauw rondloopt op de afdeling, op verjaardagen, in de voetbalkantine (tenslotte was híj het die vond wat het bedrijf/zijn collega zocht)?

Als dat het geval is: gefeliciteerd. Namens Google. Want je bent stukken dichterbij het ‘hoger in Google komen’.

Wie schrijft die blijft

Nee, je bent er zeker nog niet. Want zoals één zwaluw nog geen zomer maakt, zo maakt één artikel geen top ranking. Google houdt feilloos in de gaten of jij de zaak aan de gang houdt. Of je wel echt bent. Concreet betekent het dat jouw content zo moet aansluiten op wat de doelgroep zoekt dat zij

  • niet in mum van tijd weer wegklikken (kennelijk vonden zij in jouw content dus niet wat ze daadwerkelijk zochten);
  • een tijdje blijven rondstruinen op je website (de zogenaamde ‘dwelltime’);
  • nieuwe en actuele informatie aangeboden krijgen (dateert het laatste blogartikel of whitepaper van 2013, dan belooft dat niet veel goeds bij Google).

Zorg dat het technisch klopt

Nu je inhoudelijk goed bezig bent, is het zaak dat je website en de content ook technisch goed in elkaar zit.

  • Zorg dat je website snel laadt. Een langzame site zorgt voor slechte conversie, minder paginabezoeken, minder klanttevredenheid. Google straft negatieve gebruikerservaring genadeloos af.
  • Mobile first: een website moet prettig navigeren op mobiele apparaten. Een goede webbouwer weet dat natuurlijk en zelf check je het hier. Google geeft een hogere ranking aan websites die responsive zijn.
  • Gebruik de juiste tags in je content. Zowel tekst als beeld, Google indexeert ze.
  • Verwerk links in je teksten. Een deeplink zorgt er eenvoudigweg voor dat een bezoeker nog even op je site blijft en niet terug navigeert naar de zoekresultaten. En raadt eens wie dat feilloos in de smiezen heeft? Juist!

Handige tools, tips & tricks

Nu je weet wat je te doen staat, drop ik hier nog wat tools voor je die het wat makkelijker maken de juiste content voor jouw doelgroep te schrijven en zet ik nog even op een rij waar je op moet letten.

Video rankt

Google houdt er van. Niet gek ook: tijd is kostbaar en onze spanningsboog wordt steeds korter. Beeld zegt in kortere tijd meer dan woorden. Video rankt. Zet het (vaker) in!

Cureer je content

Steeds opnieuw het wiel uitvinden hoeft nou ook weer niet. Zo is een long read artikel makkelijk op te delen in kortere stukjes die je weer kunt gebruiken om in te zetten op social media. Denk er ook eens over een artikel te gebruiken als format voor een videoproductie of een infographic.

Vind invalshoeken

Kijk wat werkt. Gelukkig zijn er tools genoeg om je te helpen. Deze van answerthepublic bijvoorbeeld: je vindt er manieren om het onderwerp van je content in te steken door de vragen te tonen die bij het ingevoerde zoekwoord horen.

Meet, analyseer, stuur bij

Meten is weten en bijsturen is bijblijven. Zet Google Analytics in om continu op de hoogte te blijven van het bezoekersgedrag op jouw website. En vooral: vraag het gewoon ‘live’. In een goed gesprek met een bezoeker, klant of stakeholder. Of vraag het een tante, oma of moeder. Daar komt altijd waardevolle informatie uit. Geloof me. 

Betalen

Heb jij extra budget én wil je online goed vindbaar zijn? Lees dan eens onze blog over SEO vs. SEA. Hier lees je alles over SEA en wat het voor jou organisatie kan betekenen.

Leave a Comment