Stories

SEO versus SEA. Wat werkt voor jouw organisatie?

seo-versus-sea

Online vindbaarheid, een aspect waar ieder bedrijf mee stoeit. Want natuurlijk wil je goed gevonden worden op het internet. Maar hoe pak je dat aan? Inmiddels hebben we je al van alles verteld over SEO (zoekmachineoptimalisatie), de organische manier om tot een hogere ranking te komen in de zoekmachines. Heb je nog budget over in de begroting? Dan kun je ook kiezen voor SEA. Een andere methode met hetzelfde doel: meer bezoekers richting jouw website. Wat is het verschil precies? En hoe zet je de methodes optimaal in?

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Ja, eigenlijk komt dit neer op adverteren in de zoekmachines. Je betaalt om vindbaar te zijn op bepaalde zoekwoorden. Vrijwel iedere zoekmachine heeft een eigen tool om deze advertenties in te kopen. In Nederland is Google Adwords, met 90% gebruik, veruit de bekendste. Dus laten we hier de focus op leggen. Het voordeel van Google Adwords is dat je niet betaalt voor het tonen van je advertentie, maar pas als er daadwerkelijk op geklikt wordt. Je kunt dan ook inkopen op een totaalbedrag of het aantal clicks.

zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie of -adverteren

Het grootste verschil tussen beiden hebben we al benoemd: SEO is organisch, SEA is betaald. Maar er zijn nog meer belangrijke verschillen, die we je niet willen onthouden.

  • Om organisch een hoge positie in de zoekresultaten (SEO) te bemachtigen, heb je geduld nodig. Dit kan weken of zelfs maanden duren. Daarentegen realiseer je met advertenties (SEA) op korte termijn extra naamsbekendheid en verkeer naar je website.
  • Een nadeel van SEA is dat wanneer het budget op is, je vindbaarheid en dus het verkeer naar je website ook direct wegvalt. SEO kost daarentegen tijd en moet je altijd bijhouden, maar is wel blijvend resultaat.
  • Bij SEA kun je rekenen op veel concurrentie. De strijd om de juiste zoekwoorden is groot. Grote kans om te verliezen. En dan is het weggegooid geld.
  • Met SEA kun je je heel specifiek richten op je doelgroep, waardoor jouw website alleen bij de juiste doelgroep zichtbaar is als advertentie.
  • In Google Adwords (SEA) kun je precies zien op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt. Dit is bij de normale zoekresultaten (SEO) helaas niet het geval.
  • Het meten van resultaat is verschillend bij beide methoden. Natuurlijk kun je in Google Analytics ook alle organische resultaten inzien SEO). Bij SEA krijg je automatisch een overzicht van hoeveel de campagne gekost heeft en hoeveel het oplevert.
  • SEA advertentie worden nog steeds gemarkeerd door Google. Voor sommige mensen is dit een reden om er juist niet op te klikken. Dan mist het adverteren zijn doel.

The best of both worlds

Ik hoor je denken: ‘Maar welke van de twee moet ik dan gaan gebruiken, en is de ene methode beter dan de ander?’ Nee, dat niet per se. Het beste resultaat ontstaat, wanneer je zowel investeert in SEO als in SEA. Want juist door de verschillen, vullen ze elkaar goed aan. Zeker op de lange termijn. Door SEA heb je snel nieuw verkeer op je website. Door SEO zorg je dan weer dat de pagina’s op je site ook goede content bevatten waardoor deze bezoekers ook de relevantie van hun klik zien. Daarbij kun je door het inzetten van SEA kennis opdoen over het zoekgedrag van je doelgroep. Hierdoor kun je je SEO blijven optimaliseren. SEO geeft dus stabiliteit aan SEA en andersom.

Kortom

Het is en blijft een ‘on going’ proces om zowel organisch als betaald goed vindbaar te zijn. Maar geen zorgen. Wij helpen je graag! Bel, mail of app ons en kijk wat we voor jou kunnen betekenen.

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.