Stories

Copywriting: 5 tips voor ijzersterke teksten

Copywriting-ijzersterke-teksten

In een tijdperk waar bewegend beeld de overhand heeft, lijken teksten haast overbodig. Waarom zou je nog schrijven? Nou, ten eerste omdat je wat te vertellen hebt. Ten tweede omdat goede copywriting de SEO van je website optimaliseert. En als derde reden: je geeft (potentiële) klanten en opdrachtgevers een kans om in jouw expertise te vertrouwen. Wat weer leads oplevert.

Copywriting is de doelgroep in beweging brengen, spelen met taal en een dialoog starten met je publiek. Het gaat om verbazen, boeien, inspireren, amuseren, uitdagen en integreren met de juist tone of voice. En natuurlijk allemaal op het juiste moment. Mét die pakkende kop, aantrekkelijke subkoppen, ijzersterke inhoud en natuurlijk met een overduidelijke call-to-action.

“Ja, nou, ja. Dat kan ik niet hoor.” Jawel, dat kan je wel. Met deze vijf punten schrijf jij binnen no-time een beeldende tekst die je doelgroep triggert.

1. Schrijf in spreektaal

Ik snap niet waarom we massaal de drang voelen om formeel te worden als we wat moeten schrijven. Derhalve, middels, tevens, doch, reeds, omtrent, hedendaags… Stop! Waarom gebruik je woorden die je niet gebruikt als je praat? Het maakt je tekst onnodig traag, saai om te lezen en vooral oubollig. Deze woorden slingeren je terug naar de tijd waar sollicitatiebrieven nog begonnen met ‘Naar aanleiding van’ (ja, mensen doen dat nog steeds. Houd ermee op) en dat ik ‘derhalve naar de bijlage werd verwezen’. Ergens in de jaren ‘50, denk ik. Ellenlange zinnen met bijzinnen, gedachtestreepjes en puntkomma’s. Ik snap niet wat er staat. Hak je zin in begrijpbare stukken. Het moet wel leuk blijven. En moet je ‘doch’ gebruiken? Echt? Maak het kort.

2. Verdiep je in de doelgroep

Geen idee hoe vaak ik het nog moet zeggen. Gelukkig val ik graag in herhaling: houd rekening met je doelgroep. Het doel is dat zij jouw tekst lezen. Spreek in hun stem. Klinkt logisch en is ook heel logisch. Het kost tijd. Doe vooronderzoek en leef je in. Welke vragen leven er, wat zijn de behoeften, omstandigheden en voorkeuren? Wie is je doelgroep, wat weten ze, wat willen ze en waarom willen ze het?

Nu je dit weet, bepaal je de tone-of-voice van je tekst. Neem de juiste toon aan en onderscheid je van je concurrentie. De tone-of-voice draagt de waarden en de identiteit uit van het merk, de persoon of het product. Het is dus essentieel dat je je verdiept in de doelgroep.

3. Schrijf levendig

Overtuig je doelgroep of breng ze in beweging! Dat is copywriting. Vermijd woorden zoals worden, zullen, kunnen en willen. Ze maken je tekst passief. Door te schrijven in de lijdende vorm roepen je teksten geen persoonlijke beelden op in het hoofd van je lezer. Het is dus saai om te lezen.

Voorbeeld lijdende vorm:

U zou zich in kunnen schrijven voor onze nieuwsbrief en dan houden wij u elke maand op de hoogte van alle nieuwtjes.

 

Zzzz.

Terwijl de actieve vorm (bedrijvende vorm) je hersenen juist aan het werk zet. De tekst is beeldend en leest lekker weg.

Voorbeeld bedrijvende vorm

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang maandelijks interessante tips.

In de actieve vorm doet het onderwerp (je) iets (schrijft zich in voor de nieuwsbrief). In de lijdende vorm doet het onderwerp niets. En als je zin al geen actie oproept, waarom zou je lezer actie ondernemen?

Schrijf levendig, spreek tot de verbeelding en roep op tot actie. Schrijf actief, vermijd ontkennende en negatieve woorden en naamwoordstijl. Probeer maar eens en let op wat het met je tekst doet.

4. Wees concreet, specifiek en geef voorbeelden

Hierboven beschreef ik al hoe je levendig schrijft. Geef je teksten nog meer schwung door concreet en specifiek te zijn en geef voorbeelden. Wat doet je brein als ik zeg ‘hij sport’ of als ik zeg ‘hij tennist’ of als ik zeg ‘avondeten’ of ‘nasi goreng met saté’. Door het specifieker te beschrijven, maak je je tekst beeldender.

Vermijd termen als ‘men’. Wie is men, wat doet men? Men is zoveel en zo weinig. Het is een abstracte term. Als je iets vaag wilt houden, moet je je afvragen of je er überhaupt over moet schrijven. ‘Men’ wil geen ‘avondeten’ of ‘De patiënten willen geen nasi goreng met saté’?

Door voorbeelden te geven, concreet te zijn en de tekst specifiek te maken, wordt de tekst lekker leesbaar. Let wel op: verlies je niet teveel in bijvoeglijke naamwoorden. Teveel maakt je tekst onnodig lang. En daar zit niemand op te wachten.

Alinea’s die niks toevoegen aan de kern van je verhaal, wollige zinnen die niets toevoegen aan je uitleg? Schrappen. Woorden die eigenlijk niet nodig zijn? Schrappen. Kort, bondig, specifiek en concreet. Het is even oefenen en streng zijn, maar dan heb je ook wat.

5. Zorg voor structuur

Inleiding, middenstuk en slot; meer is er niet nodig voor een gestructureerde tekst. Baken je onderwerp af, houd je aan dit onderwerp en dwaal niet af. Wanneer je dit doet, creëer je samenhang. Dat zorgt ervoor dat je lezer geïnteresseerd is, blijft en doorleest. Een duidelijke structuur begeleidt je lezer door de tekst, van begin tot eind.

Naast de inleiding, het middenstuk en slot heeft je tekst alinea’s nodig en tussenkoppen. Behandel per alinea een deelonderwerp. Geef aan het begin of einde van de alinea de kernzin; de zin met de belangrijkste info van de alinea.

Laatste tip: maak gebruik van structuuraanduiders. Dit zijn signaalwoorden die het verband tussen bepaalde zinnen duidelijk maakt. Zo maak je duidelijk of je begint aan een opsomming (ten eerste, bovendien, soms…), een toelichting (bijvoorbeeld, zoals…) een voorwaarde (als…), een tegenstelling (maar…).

En als kers op de taart: maak je tekst af met een conclusie of een recap van wat je hebt geschreven. Bijna alles is geoorloofd bij copywriting. Je wilt je lezer boeien of overtuigen. En met deze vijf basistips voor copywriting kom je in ieder geval een heel eind. 

Denk je nou nog steeds dat je dit niet kan? Lees dan snel onze andere tips of laat ons je helpen met een workshop Copywriting, of laat jouw teksten door ons schrijven. Bel of WhatsApp naar +31 10 87 00 333 of stuur een e-mail naar hello@gutsglorycommunicatie.nl.

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.