Stories

Til jouw copywriting-skills naar een hoger level met deze tips!

Copywriting-skills

Oké. Nu je weet wat copywriting is, is het tijd om aan de slag te gaan! Wij hebben een aantal zaken voor je op een rij gezet die je helpen bij het schrijven. Zo worden jouw teksten nog sterker. Je hebt een bepaald doel en wilt daar een (web)tekst voor schrijven die daarbij past. Je wilt je doelgroep inspireren, overtuigen, aanzetten tot het kopen van jouw product of dienst. En in deze blog krijg jij handvatten zodat jij nog beter leert schrijven. Wat wil je nog meer (naast het lezen van deze blog)?

Informatie maakt rijk

Als je onderzoek doet naar een bepaald onderwerp stop je jouw geest als het ware vol met informatie. Of zoals David Ogilvy, de vader van adverteren, zei: ‘Stuff your conscious mind with information, then unhook your rational thought process.’ Als je meer informatie hebt over een bepaald onderwerp, weet je waar je het over hebt en doe je automatisch meer ideeën op en ontdek je meer mogelijkheden.Of het nu gaat om een onderwerp of een invalshoek, met informatie ben je rijker.

Word persoonlijk!

Zorg, naast dat je de lezer persoonlijk aanspreekt, dat je boodschap naadloos aansluit bij de behoeften en wensen van je doelgroep. Hiervoor is het belangrijk dat je luistert naar de doelgroep. Alleen zo kom je erachter wat ze daadwerkelijk willen. Daarnaast is het heel belangrijk dat je de merkpersoonlijkheid van je organisatie verwerkt in de boodschap. Denk hierbij aan de tone of voice, stijl, woordkeuze, waarden en USP’s.

Houd je doel voor ogen

Schrijf niet iets omdat het moet. Schrijf omdat je een doel hebt. Veel informatie en kennis is handig, maar het is pas nuttig als het een doel heeft en past binnen het plan. Zorg dat je vooraf weet wat je bij de doelgroep wilt bereiken en wat zij daadwerkelijk willen lezen. Alleen dan spreekt de inhoud het publiek aan, bouw je vertrouwen op en stimuleer je de verkoop.

Inhoud, inhoud en nog eens inhoud

Het gaat niet om de lengte. Het gaat om relevantie. Of het nou 15 of 1000 woorden zijn, het maakt niet uit. Als het maar relevant is voor je doelgroep. Stel jezelf vooraf, tijdens en na het schrijven van een tekst de volgende vragen:

  1. Heeft dit verhaal een doel?
  2. Past dit doel bij de organisatie?
  3. Is het verhaal relevant voor mijn doelgroep?
  4. Is het verhaal logisch opgebouwd (inleiding-kern-slot)?

Beantwoord jij al deze vragen met ‘ja’? Dikke kans dat jij en je verhaal de goede kant op gaan. Keep on going!

Huilen of glimlachen, mag allebei!

Niets werkt beter dan het inspelen op emoties. De een heeft er iets meer last van dan de ander, maar iedereen heeft emoties. Volgens adformatie is herkenning een van de krachtigste emoties die je bij je lezer kunt losmaken. Een lezer die aanvoelt dat je hem begrijpt leest je tekst graag.. Als je het persoonlijk maakt, denkt je lezer dat je het tegen hem hebt. Dit, vergroot de belangstelling van de lezer. Verwerk emoties in je verhaal en mensen l, mensen staan gelijk meer open voor en positiever tegenover je boodschap.  En dat motiveert ze om gedrag te veranderen. Maar verlies de inhoud en de boodschap niet uit het oog, omdat je te wollig schrijft.

Dus weet je nog wat het belangrijkste is? Juist. Houd het doel voor ogen, spreek de lezer persoonlijk aan en roep emoties op!

 

Na al deze tips is de beurt nu aan jou. Pak je pen (of toetsenbord) en begin met schrijven! Wil jij graag toch nog extra hulp? Dan helpen wij je graag met een workshop Copywriting of laat jouw teksten door ons schrijven. Bel of WhatsApp naar +31 10 87 00 333 of stuur een e-mail naar hello@gutsglorycommunicatie.nl.

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.