Stories

Waarom zou je een evenement organiseren?

Een goed evenement kan een waar feest zijn, maar waarom zou je er zelf een organiseren? Je moet een locatie regelen, uitnodigingen maken en verzenden, catering regelen, (eventueel) sprekers en nog veel meer. Er zijn al zoveel events, waarom zou je de moeite doen? Vanwege het rendement!

Rendement

De ROI van een evenement hangt nauw samen met de doelstelling. Door een goede doelstelling te beschrijven, is het meten van het rendement van het evenement eenvoudiger. Toch is de vraag ‘wat levert een event mij op’ niet simpel te omschrijven. Wat wil je meten: gedragsverandering een totale evenementbeleving of iets totaal anders? Allemaal factoren waar je ROI van afhankelijk is.

Meetbaar rendement

Om zo goed mogelijk je evenement te kunnen sturen, is het zinvol om te bepalen welk rendement je eruit wil halen. Dat betekent dat je natuurlijk kan sturen op omzet, maar er zijn nog veel meer variabelen. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid prospects die op je evenement af kunnen komen of de hoeveelheid vaste klanten. Hoeveel kaarten er daadwerkelijk zijn verkocht. Allemaal meetbare doelen.

Niet-meetbaar rendement

Niet-meetbare variabelen zijn net zo belangrijk als meetbare variabelen. Misschien nog wel belangrijker. De organisatie van een evenement kan bijvoorbeeld goodwill bij je medewerkers opleveren of dat je jaren later alsnog het product verkoopt aan die ene klant. Je klanten voelen zich meer verbonden met je organisatie en medewerkers zijn trots dat ze bij je bedrijf werken. En natuurlijk face to face contact met je doelgroep gaat boven al het andere contact. Maar niet alleen contact met jouw klanten. Geef klanten de kans om zelf op jouw evenement te netwerken.

Creëer ambassadeurs

Geef jouw klanten kans om business uit jouw evenement te halen. Dat klinkt misschien een beetje apart, maar het maakt indruk. Door jouw klanten een kans te geven om deals te sluiten op jouw evenement, creëer je ambassadeurs. De kans dat zij als eerste aan jou denken wanneer iemand iets nodig heeft wat jij verkoopt, is dan stukken groter. Omzet blijft mensen niet bij, een gevoel wel.

Het werkt!

Ook wij organiseren, gemiddeld, twee keer per jaar een evenement waar we contacten met onze opdrachtgevers aanhalen. In een andere setting praten we met elkaar en raken op een ander niveau met elkaar verbonden. Door onze opdrachtgevers in contact te brengen met anderen die hen wellicht met hun business kunnen helpen, merken wij dat diverse opdrachtgevers echt ambassadeur zijn geworden van Guts & Glory. Iets waar wij nog elke dag trots op zijn. Wij kunnen dan ook met zekerheid zeggen dat evenementen werken en dat het altijd zinnig is om een evenement te organiseren. Bepaal alleen, zoals altijd, welke doelstellingen en welk rendement je wil behalen.

 

Wil jij graag een evenement organiseren maar heb jij een beetje hulp nodig? Bel of WhatsApp jouw vraag naar +31 10 87 00 333 of stuur een e-mail naar hello@gutsglorycommunicatie.nl. Wij geven je graag dat extra zetje of helpen jou met het uitrollen van je evenement.

Leave a Comment

Maandelijkse nieuwsbrief!Nieuws, marketing, communicatie en nog veel meer!