Stories

When the party’s over: je community engaged houden na een evenement

Evenement organiseren engagement

Gefeliciteerd, je hebt een geslaagd evenement georganiseerd! Lekker achterover zitten en nagenieten? Nope! Na afloop is het juist de bedoeling om de buzz rondom je event vast te houden en je bezoekers nog meer aan je te binden om zo een actieve community te creëren die blijft groeien. Maar hoe doe je dat? In dit blog geven we jou handvatten om na je evenement de interesse van je doelgroep vast te houden.

Bepaal vóór het evenement je strategie

Als je pas na je evenement nadenkt over hoe je jouw bezoekers geboeid houdt, dan ben je te laat. Maak het jezelf makkelijk en stel tijdens het plannen van je event de post-event marketingstrategie vast. Voor een goede strategie kan het helpen om jezelf de volgende vragen te stellen: 

  • welke content maken we tijdens het event?
  • via welke kanalen verspreiden we deze content?
  • sponsoren we de online content?
  • vragen wij de bezoekers om zelf content te maken?
  • Verbinden we een hashtag aan het evenement? Zo ja, welke? 
  • Hoe bedanken we de bezoekers na afloop? 

Zo weet je vooraf wat je moet doen, of er externe partijen, zoals fotografen of videografen bij betrokken moeten zijn, en wie binnen jouw bedrijf verantwoordelijk is voor de uitvoering van deze strategie.

Maak content tijdens je event dat je later kunt verspreiden

Er zijn verschillende momenten tijdens je event waar je content over kunt maken. Het meest voor de hand liggende zijn foto- en videoverslagen van de sfeer. Maar denk ook out of the box wat content betreft. Denk bijvoorbeeld aan vlogs, blogs, memes, gifjes of een podcast maken.

Verander je bezoekers in ambassadeurs

Activeer je bezoekers door hen zelf  content te laten maken op het event. Deze content is erg waardevol. Op die manier wordt jouw doelgroep  vanaf het punt dat zij content delen op hun online kanalen jouw ambassadeurs. Zo genereren zij meer positieve aandacht voor je evenement. Deze content kun je ook inzetten  om je community na het evenement geïnteresseerd te houden voor jouw activiteiten. Verzin een duidelijke hashtag en communiceer deze naar je bezoekers. Als zij deze hashtag gebruiken bij het online plaatsen van hun foto’s en video’s, vind je hun content moeiteloos terug en is deze makkelijk te verzamelen en eventueel kun je dit reposten.

Blijf na je event top of mind

Oké, je hebt nu een hoop content gemaakt en verzameld. Wat doe je er mee om te zorgen dat je niet vergeten wordt? De eerste 24 uur na je event zijn cruciaal om het enthousiasme van je bezoekers vast te houden, het event is immers nog vers in hun geheugen gegrift. Zorg dat je daarom dan al content hebt om te delen. Bijvoorbeeld een nieuwsbrief met hoogtepunten van het event, een aftermovie of foto’s op je social media kanalen of een overzicht van alle verzonden tweets. Hoe sneller dit gebeurt, hoe groter de kans dat de bezoekers deze content delen. Hiermee komt de content ook weer terecht bij hun eigen netwerk. 

Gebruik niet al je content voor de dag erna, maar verspreid deze content over een bepaalde periode zodat je de herinnering aan het evenement levend houdt. Hiervoor kun je de rest van de content die tijdens het event gemaakt is (door jezelf of door de bezoekers), inzetten. Deze content moet wel van toegevoegde waarde zijn voor je community, zodat zij erop reageren en jouw content delen. Denk aan video’s met inspirational quotes van je keynote speakers of een infographic of Insta Stories quiz met learnings van het event. Ook de content die de bezoekers hebben gemaakt, kan je na het event goed gebruiken. Deel hun leukste foto’s op je social media kanalen en tag hen in het bericht.

Aankomende evenementen

Als het om een terugkerend evenement gaat, wil je natuurlijk dat je bezoekers, en hun netwerk, de volgende keer ook aanwezig zijn. Hopelijk zijn ze al enthousiast genoeg door het evenement en de content die je daarna met ze hebt gedeeld, maar je kunt nog meer doen. Bijvoorbeeld door ze via de mail een early bird korting aan te bieden voor je volgende event of door in aanloop naar het grote evenement, kleinere get togethers te organiseren waar de leden van je community met elkaar kunnen netwerken. Maak ook een Facebook-event aan voor het aankomende evenement, hier kun je alvast teasers plaatsen waarin je laat zien wat ze van het volgende event kunnen verwachten.

Ben jij nog hard met de voorbereidingen bezig en zie je door de bomen het bos niet meer? Lees dan hier onze tips voor het organiseren van een evenement. 

Toch nog hulp nodig? Dan helpen wij je graag met het opzetten en uitvoeren van je (post-event) marketingstrategie. Neem contact op, bel of WhatsApp naar +31 10 87 00 333 of stuur een e-mail naar hello@gutsglorycommunicatie.nl.

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.