Stories

Wat is een contentstrategie?

Social media bureau Barendrecht

Waar eerst het product centraal stond, ligt voor de consument nu de focus op betekenisvolle boodschappen. Grote merken (zoals CocaCola) weten dat ze alleen klanten aan zich kunnen binden als zij van betekenis voor hen zijn door middel van content. Maar ook kleinere bedrijven passen dit steeds meer toe, ook met een klein budget. Een contentstrategie helpt bedrijven hier enorm mee. Jij kunt ook een contentstrategie opstellen en het voor je laten werken. Zo doe je dat!  

Waar begin je met content?

Mensen weten steeds meer en zijn ook continu op zoek naar nieuwe, relevante informatie. Alles is tenslotte online te vinden. Tegenwoordig bepaalt iedereen zelf wat ze relevant en geloofwaardig vinden. En er wordt steeds meer gevraagd om persoonlijke content in plaats van content voor de massa. 

Voor kleine bedrijven kan het een uitdaging zijn om met een bescheiden budget onderscheidende content te verzamelen én ook nog van waarde te kunnen zijn voor hun doelgroep. 

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken met je content. Zorg dat je doelstelling meetbaar is, zo weet je of en wat voor effect je contentstrategie heeft. Heb je duidelijk in kaart wat je wilt bereiken? Dan is het tijd voor de volgende stap: de doelgroep. Wie wil je bereiken met je content? Doe onderzoek naar je doelgroep: wat vinden ze interessant? Wat houd hen dagelijks bezig? Begin met luisteren. Vraag je klanten waar ze behoefte aan hebben, wat ze willen en luister naar het antwoord. Dit kan gratis door bijvoorbeeld social media in te zetten.

Wat is een contentstrategie?

In een contentstrategie stel je je eigen doelstellingen op en daar neem je de wensen van je doelgroep in mee. Het is de bedoeling dat je door middel van de contentstrategie jouw gewenste doelgroep bereikt.

Social media spelen hierin een belangrijke rol, maar ook op andere kanalen wordt informatie gedeeld, zoals een blog. Delen is een belangrijk woord! Op social media is er namelijk plaats voor zenden, maar vooral voor (inter)actie en dit maakt het interessant voor veel mensen. Dus, houd dat in je achterhoofd! 

Weer terug op de contentstrategie. Een contentstrategie geeft structuur in je online marketing. Je legt strategische keuzes vast en voert deze uit via contentmarketing. 

Maak een contentkalender

Een contentkalender is een handig hulpmiddel voor je contentstrategie. Het is een planning voor het maken en het plaatsen van content. In deze kalender staat ook altijd op welk kanaal de content geplaatst moet worden en wie verantwoordelijk is voor de content. Met een contentkalender zorg je voor houvast, vermijd je last-minute stress en je speelt makkelijker in op de actualiteit. Denk bijvoorbeeld aan Bevrijdingsdag, het WK voetbal of Kerst. 

Ben jij op zoek naar een (nieuwe) contentstrategie? En wil je graag hulp bij het opstellen hiervan of ben je op zoek naar een contentbureau die contentcreatie helemaal van je overneemt? Neem dan vrijblijvend contact met ons op zodat we samen kunnen kijken wat we voor jou kunnen betekenen. 

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.