Stories

Van contentstrategie naar contentmarketingplan: praktische tips om jouw content te laten schitteren

Contentmarketingplan-contentstrategie

Je hebt je contentstrategie bepaald, wat nu? Je strategische plan zet je om in een praktische versie, namelijk het contentmarketingplan. Met de tips in dit blog kun jij jouw contentstrategie gelijk implementeren.

Bepaal je doelen voor je contentmarketingplan

In je strategische plan heb je doelen bepaald, dit doe je nu ook in je contentmarketingplan. Maar daar zit wel een verschil in. Waar je contentstrategie doelen heeft voor een langere termijn, heeft het contentmarketingplan doelen voor een kortere periode, over het algemeen stel je doelen voor een periode van een jaar.

Welke content past in mijn strategie?

In je contentmarketingplan kijk je naar welke content je al hebt, welke content in jouw strategie past en welke content verbeterd of misschien zelfs helemaal geschrapt moet worden. Het kan dus ook zijn dat je contentmarketingplan aangevuld moet worden met nieuwe content.

Pak je statistieken erbij en kijk terug naar content die het goed deed of juist voor teleurstelling zorgde bij het publiek. Stem daar je contentmarketingplan op af. Wees daarbij vooral niet bang om eerdere ideeën en/of contentformats los te laten. Als het niet werkt, moet je je (creatieve) koers veranderen zodat je bedrijf wél groeit.

Opvallen met je content

Bepaal je contentvorm niet op basis van ‘makkelijk’. Makkelijk zorgt voor doorsnee content en dat werkt vaak averechts. Bepaal je contentvormen door de doelstellingen die je wilt halen. Zorg dat je onderscheidend bent door je doelstellingen na te streven en niet voor de verleidelijk makkelijke weg te gaan. 

De ‘why’ van een organisatie is fantastisch, ook voor je contentmarketingplan. Maar het verhaal van je organisatie is niet altijd wat je klanten/opdrachtgevers boeiend vinden. Jouw achtergrondverhalen vinden ze leuk, de menselijkheid ook, maar hun eigen uitdagingen zijn veel interessanter. Dus denk aan de issues van jouw klanten die jij kan oplossen. Dat zijn aantrekkelijke onderwerpen waar je het over kan hebben, op jouw eigen manier. Je hoeft niet standaard content te leveren om problemen op te lossen voor klanten, maar je moet wel content publiceren die aansluiten op de klant. 

Jouw persoonlijke manier van content brengen ontdek je vaak gaandeweg. Organiseer een brainstormsessie met je (marketing)team of een marketingbureau en laat die creatieve ideeën maar komen! Schrijf alles op en filter daarna alle ideeën: welke concepten passen bij je bedrijf en je strategie? Kunnen makkelijk omgetoverd worden tot content of tot een terugkerend format?  Werk de gefilterde ideeën verder uit en neem ze op in je contentmarketingplan.

Een contentkalender is onmisbaar

Laat jij de uitvoer van het contentmarketingplan over aan derden (bijvoorbeeld collega’s, bureau’s of zzp’ers)? Dan is een contentkalender een perfect middel om de uitvoering van de strategie in de gaten te houden. Maak een planning en maak het vooral makkelijk te behappen! Door een goede planning te maken voor je contentmarketingstrategie is het halve werk al gedaan. Geef elke maand een onderwerp (die je getoetst hebt) en vul de planning in naar het bepaalde onderwerp. Per hoofdonderwerp kan je deelonderwerpen aanwijzen en daar contentvormen bij kiezen. Hoe groot het aantal uitwerkingen wordt, hangt af van je capaciteit en de ambitie van je doelstellingen.

Meten is weten

Een contentmarketingplan vraagt veel creativiteit, maar ook strategisch nadenken. Lees, kijk, luister naar klanten. Houd ook social media en vakbladen in de gaten en luister goed naar wat de experts zeggen. Houd onderwerpen in de gaten en sla je slag zodra je weet dat iets interessant is voor jouw doelgroep. Breng je resultaten in kaart en toets met de analyse of je jouw doelen gaat behalen. Als je regelmatig evalueert, weet je welke content wel en niet door je community gewaardeerd wordt. Ook handig om te weten in verband met online advertising. Pas je advertentiemiddelen aan naar je resultaten. 

Kijk daarnaast ook naar hoe je team het doet en optimaliseer op deze manier je content. Wie is waar goed in? Probeer de juiste mensen de juiste taken te geven wat content betreft. Daarmee zorg je dat je content de passie krijgt die het verdient.

Wat levert een contentmarketingplan op?

Het uitvoeren van een contentstrategie heeft niet alleen te maken met creativiteit, maar ook met luisteren, slim plannen en meten. Als je goed de vinger aan de pols houdt, blijft innoveren en verrassen met je content, dan val je op en blijf je relevant voor je doelgroep. Dit is de perfecte basis om een community op te zetten en te laten groeien. The only way is up, met een grote achterban! Dus: meer naamsbekendheid, hogere conversie en een hoop ambassadeurs die een goed woordje voor je doen.

Vind je dat jouw bedrijf ook niet zonder contentstrategie en contentmarketingplan kan maar kun jij wel wat hulp gebruiken? Dan helpen wij je er graag bij om jouw online aanwezigheid te solideren! Neem contact op, bel of WhatsApp naar +31 10 87 00 333 of stuur een e-mail naar hello@gutsglorycommunicatie.nl.

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.