Stories

Vind jouw unieke verhaal en zorg dat je community verliefd op je wordt!

Het internet slaapt nooit. Dat is te merken aan de hoeveelheid content die elke dag op social media kanalen gepubliceerd wordt. Het is dan ook best een uitdaging om als bedrijf/merk online op te vallen. Hoe doe je dat? Storytelling biedt uitkomst! Met storytelling vertel jij jouw unieke verhaal. In dit blog leggen we uit wat storytelling precies is en geven we je toffe en spraakmakende voorbeelden van andere bedrijven

Wat is storytelling?

Storytelling is een vorm van contentmarketing waarbij het om verhalen gaat. Hiermee trek je de aandacht van je (toekomstige) klanten en bouw je een emotionele band met ze op. Jij laat jouw unieke verhaal voor je spreken. Heel waardevol want, als je het goed doet, met verhalen die inspireren, ontroeren en entertainen, krijg je een loyale online community met veel ambassadeurs die jouw business verder laten groeien.

Jouw unieke verhaal

Is storytelling voor jou niet meer dan een vaag begrip? Weet je niet welke verhalen je moet vertellen en hoe je verhalen relevant maakt voor jouw doelgroep en community?Blijf dichtbij jezelf en vertel jouw unieke merkverhaal. Ga na wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Is dat de geschiedenis van je bedrijf, de mensen die er werken, het gevoel dat jouw product of service opwekt of je maatschappelijke betrokkenheid? Het kan helpen om te beginnen bij de ‘why’ van jouw bedrijf. Waarom is het bedrijf gestart en welk verhaal zat hierachter? Dit verhaal is vaak uniek en zorgt al voor een verhaal op zich. Met storytelling maak je jouw bedrijf menselijk en authentiek. Mensen identificeren zich met het verhaal van jouw bedrijf/merk en dat schept een band. Dit herkenbare merkverhaal spreekt meer aan dan de beste verkooppraatjes. Het is namelijk écht.

Zet jouw fans aan om jouw unieke verhaal te vertellen

Je kunt natuurlijk zelf je verhaal vertellen, maar je kunt ook je community hiervoor inzetten. Bijvoorbeeld door een slimme hashtag in te zetten, waarmee je content verzameld. Op deze manier draagt jouw community uit waar jij voor staat.

Laat je inspireren

Storytelling is voor veel bedrijven  een succesvolle marketingtool gebleken. Hieronder een aantal voorbeelden van storytelling waar je inspiratie uit kan putten.

Bobby’s Dry Gin zet twee trotse broers in die het verhaal achter het merk vertellen. Ze vertellen voldaan hun familiegeschiedenis en waar het recept van de gin is ontstaan. Bobby’s Dry Gin is een relatief jong gin merk dat dus hun  geschiedenis en herkomst van de gin gebruikt als marketingtool. Dit verhaal met échte emoties spreekt veel mensen aan en daardoor heeft het merk veel naamsbekendheid en enthousiaste ambassadeurs geworven.

 

Een ander bedrijf dat storytelling helemaal onder de knie heeft kent iedereen: IKEA. De winkels staan in het teken van de Zweedse herkomst van het bedrijf: Zweedse gehaktballetjes, Zweeds design en Zweedse namen voor de meubels. Daarnaast vertellen zij online ook succesvolle verhalen waarmee zij het oplossingsgerichte DNA van het bedrijf en het gemak van de meubels laten zien. In de ‘Woonfrustratie’-videoreeks krijgen mensen met een woonfrustratie een make-over in hun huis. Op deze manier laat IKEA zien dat hun producten wonen leuker en makkelijker maakt en dat IKEA als bedrijf altijd op zoek is naar oplossingen voor hun klanten. Dit verhaal vertellen door de ogen van gewone mensen maakt dat hun doelgroep zich makkelijk identificeert met de hoofdpersonen en daarmee ook meegaat in de beleving.

 

Tony’s Chocolonely is ontstaan vanuit het televisieprogramma ‘De Keuringsdienst van Waarde’ met een duidelijke missie: chocolade 100% slaafvrij maken. Deze missie is zichtbaar in alle uitingen van het bedrijf. In het programma zag je hoe oprichter Teun van der Keuken met zijn chocolademerk begon. Hierdoor leefden kijkers mee met Teun en zijn nobele missie. Ook uit het design van de verpakking en de ongelijke verdeling van de chocoladereep blijkt de ernst van de situatie waar het merk tegen vecht. De missie is tevens de rode draad in de social media uitingen van Tony’s Chocolonely. Denk aan video’s en blogposts over de missie.

 

Nu ben jij aan de beurt!

Ook aan de slag met storytelling? Of wil je graag je ‘why’ ontdekken? Wij helpen je met alle aspecten om jouw merkverhaal te ontdekken en naar jouw doelgroep te communiceren! Neem contact op, bel of WhatsApp naar +31 10 87 00 333 of stuur een e-mail naar hello@gutsglorycommunicatie.nl.

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.