Stories

Business storytelling: Hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?

business-storytelling

Van ‘er was eens (…)’ tot ‘(…) en ze leefden nog lang en gelukkig.’ Kinderen willen niet dat hun moeder stopt met het voorlezen van een sprookje, of ze zitten, gekluisterd aan de tv een Disney film te kijken (stiekem houden wij ook nog van (Disney) verhalen, toch?). Sprookjes zorgen ervoor dat je alles wilt horen, lezen en zien. Het spreekt tot de verbeelding. Doet jouw organisatieverhaal/corporate story dit ook? In dit blog geven we jou de belangrijkste tips en informatie om met business storytelling aan de slag te gaan.

Waarom business storytelling?

Een verhaal is een ervaring. Als je een verhaal vertelt, nodig je anderen uit om die ervaring met je te delen. Producten staan niet meer centraal, het gaat om de ervaring. Met business storytelling (over bijvoorbeeld je bedrijf, het product of een dienst) zet je mensen ertoe aan om zich te concentreren op de ervaring en de ‘herinneringswaardigheid’ van het verhaal rondom je merk. En tegenwoordig zijn mensen op zoek naar memorabele ervaringen en verhalen die in hun geheugen blijven hangen. Een goede corporate story verbindt interne medewerkers, (potentiële) klanten, consumenten, het management en andere relaties en stakeholders met je bedrijf.

Ik, jij of wij?

Een verhaal doet iets met een mens. Althans, een goed verhaal. Verhalen spreken namelijk emoties aan waardoor mensen zich verbonden voelen met het verhaal en/of de schrijver van het verhaal. Het is belangrijk om je hier op te richten en om je verhaal zo te schrijven dat mensen zich hierin herkennen of dat het hen raakt. . Zodra mensen zich in een verhaal herkennen of het verhaal zelf herkennen, zijn ze het als het ware met je eens en duw je ze al in de goede richting. Door herkenning nemen verhalen mensen mee in een achtbaan van emoties en daardoor blijven ze geboeid. En door die emotie, herkenning en interesse is de lezer sneller geneigd om je product/merk in overweging te nemen of zelfs gebruik van te maken. Een praktisch voorbeeld van Purplefeather:

Een blinde man zit op straat en vraagt om geld met een kartonnen bord waarop staat: ‘Ik ben blind. Help mij.’ Oké. En nu? Waarschijnlijk voel je hier niets bij. Deze tekst spreekt in ieder geval weinig tot de verbeelding. Het zegt iets over ‘ik’ maar het vraagt niet om herkenning. Het is belangrijk dat je als schrijver zorgt voor een gemeenschappelijke grond. Iets waarin de lezer zich kan identificeren. Het volgende spreekt veel meer tot de verbeelding: ‘Het is een prachtige dag. En ik kan het niet zien.’ Dus, praat niet over ‘ik’ maar begin bij je doelgroep. 

En… Actie!

Wil je starten met het delen van jouw corporate story? Begin dan met het bepalen van een overkoepelend thema. Een thema waar je vanuit vertelt. Begin bij je waarom, waarom bestaat jouw organisatie en waarom is dat van belang voor je doelgroep?

Narratieve elementen business storytelling

Hoe vertel je een verhaal? Er zijn vijf belangrijke elementen die een stuk tekst tot een verhaal maken. Dit zijn de volgende aspecten:

  • De held: kies een figuur waar de lezer zijn aandacht op richt en waarnaar de belangstelling als vanzelf uitgaat. 
  • Emotie: zorg dat de lezer als het ware in de huid van de held kruipt. Er moet een psychologische band komen tussen de lezer en de hoofdpersoon. Daar komen emoties in beeld. 
  • Een uitdaging: de hoofdpersoon staat voor een dilemma of doel. De held moet iets willen bereiken (dat herkenbaar is voor de lezer).
  • Conflict: de uitdaging wordt haast onmogelijk gemaakt door een tegenstander of situatie. Zonder conflict is er geen verhaal. Een conflict geeft het verhaal emotie. 
  • Moed: de held zet alles op het spel om het doel te bereiken en zet zich over zijn/haar angsten heen.

Waar vertel ik het verhaal?

Social Media is dé plek om jouw verhaal te delen. Via sociale kanalen bereiken verhalen veel meer mensen dan op welk platform dan ook. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het delen van jouw verhaal op Instagram Stories. Stories voelen dichtbij, persoonlijk en de content is goed ‘blendable’ met de stories van vrienden. Een goed verhaal is authentiek en persoonlijk. Zo kun je stories delen waarin je een kijkje behind the scenes geeft of een kort filmpje (tweedelig  bijvoorbeeld) van een ervaringsverhaal van een klant. 

Wil jij je corporate story opstellen en heb je hulp nodig? Of wil je meer bereik? Guts & Glory helpt je graag verder! Van adverteren op Instagram Stories of meer volgers genereren op je social media accounts: let us know.

 

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.