Stories

Visual storytelling als marketingtool om jouw bedrijf op de kaart te zetten

visual-storytelling

Het gebruik van beeld om je verhaal te vertellen en je boodschap over te brengen op social media is onmisbaar. Deze focus op beeld vraagt om een contentstrategie waarbij visual storytelling centraal staat. Maar wat is visual storytelling eigenlijk en wat kun je ermee? In dit blog geven wij je een korte uitleg en advies over hoe jij visual storytelling kunt inzetten.

Je verhaal versterken met beeld

Visual storytelling is niks anders dan je verhaal versterken met beelden, maar het betekent meer dan alleen maar een foto aan je blog of website toevoegen. Visual storytelling is een marketing tool waarin jij jouw visie en waarden vertaalt naar een visueel verhaal. Dit kan het algemene verhaal van je merk/bedrijf zijn of het verhaal dat bij een bepaalde campagne past. Hoe dan ook, je verwerkt er het dna van je bedrijf in, zowel in de boodschap als in de vorm. 

De klant speelt de hoofdrol

Een reclamespotje herkent de klant als een verkooppraatje, daar heeft ie weinig interesse in. Het gaat de klant om meer dan alleen een service of product. De klant is op zoek naar een bijzondere ervaring, wil uitgedaagd, entertaint én begrepen worden. Een visuele boodschap die hieraan voldoet, heeft impact. De klant herkent zich in jouw merk, gaat over tot aankoop en wordt misschien zelfs ambassadeur van jouw merk. Met visual storytelling creëer je dus een emotionele band tussen je klant en je merk. 

Beeld boven tekst

Kan je een verhaal dan niet alleen met tekst vertellen? Ja, dat kan, maar hoe cliché het ook klinkt, een beeld zegt echt meer dan duizend woorden. Onze hersenen reageren sterker op beeld dan op tekst. Een visuele boodschap valt eerder op, blijft langer hangen en wordt sneller gedeeld. Bovendien heb je vaak minder beeld nodig om een boodschap over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan hoe een meme in één beeld perfect kan weergeven hoe iemand zich in een bepaalde situatie voelt. 

Show, don’t tell

Om er maar nog een cliché in te gooien, ‘show, don’t tell’ gaat hier ook op. Je kunt vertellen hoe een product werkt, maar het is veel effectiever om te laten zien wat je ermee kan, welke voordelen er aan vast zitten of hoe iemand zich bij het gebruik voelt. Daarnaast versimpelen visuals vaak een complexe boodschap. Zo zet de NOS op social media én tv vaak video’s met animaties in om zwaardere thema’s in hapklare brokken uit te leggen. 

Visual storytelling verwerken in je contentstrategie

Integreer visual storytelling in jouw contentstrategie. Bedenk eerst welk verhaal je wil vertellen, wie je doelgroep is, wat je doelen zijn en op welke kanalen je jouw verhaal wil verspreiden. Kijk vervolgens naar de vorm. Hoort openheid en transparantie bij jouw identiteit? Neem je klant dan mee achter de schermen via foto, video of met een vlog. Profileer jij je als behulpzaam? Dan past een videoreeks met handige demonstraties van je product helemaal in jouw contentstrategie. Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe authentieker en oprechter je verhaal overkomt. 

Praktische tips

Je hoeft geen super creatieve grafische vormgever of videograaf te zijn om met visual storytelling aan de slag te gaan. Op Instagram kom je al een eind met ‘Stories’ en op Facebook kan je via ‘Verhalen’ ook visuele content maken. Daarnaast zijn er verschillende (gratis) apps die je helpen met het vormgeven van afbeeldingen en video’s. 

Je community kan ook een bron van visuele content zijn. Vraag ze om content te delen met een bepaalde hashtag. Deze user generated content kan jij weer gebruiken op jouw kanalen.

Wil jij ook jouw verhaal vertellen middels (visual) storytelling, maar kan je er wel wat hulp bij gebruiken? Wij denken graag met je mee! Neem contact op, bel of WhatsApp naar +31 10 87 00 333 of stuur een e-mail naar hello@gutsglorycommunicatie.nl.

 

Tags
Maandelijkse nieuwsbrief!Schrijf je in zodat je op de hoogte blijft van de laatste nieuwtjes en niets mist uit communicatie- en marketingland.